20 ביוני 2012

הרב יוסף דיין זצ"ל ט' תמוז

 הרב יוסף שלמה דיין זיע"א


הרב יוסף דיין נולד בשנת תרפ"ד ונפטר בשנת תשמ"ה בהיותו בן 61 שנה.
לא הרבה מכירים את הרב שלמה יוסף דיין זצוק"ל, שיום פטירתו חל ב-ט' תמוז. העיד עליו הרב מרדכי שרעבי זצוק"ל ש"הינו אחד מל"ו הצדיקים בדורנו". 
הרב יוסף שלמה דיין זצוק"ל נולד בעיר חלב שבסוריה למשפחת דיין המכובדת, המיוחסת דור אחר דור עד לדוד המלך עליו השלום. הרב עלה לארץ עם הוריו בהיותו בגיל 10.
תמיד נהג לומר: "שעה של תפילה ולימוד בקברות הצדיקים שווה למאה שעות לימוד", ובפרט ההליכה לקבר צדיק שהגישה אליו קשה ומפרכת, מועילה עד מאוד, וכל פסיעה במקום כזה ממתקת את הדינים למעלה, שהרי "לפום צערא אגרא" (כגודל הצער כן גודל השכר).
במיוחד נהג ללכת לקברו של שמואל הנביא, והבטיח כי כל מי שיעשה את התיקון בקבר שמואל הנביא - מובטח לו שיענה מהשמיים. אם לא בפעם הראשונה, ודאי לאחר מספר פעמים.
ולכן הרב היה כל ימיו עושה תפילות ויחודים בקברות צדיקים בכל הארץ. ובמלחמת לבנון הראשונה, ראוהו חיילים יחד עם רבי יוסף וולטוך, שהם בתוך לבנון הולכים לקברות צדיקים. חלק מהציונים, הרב גילה בעצמו על ידי רב קדושתו, ולפי הרגשת ליבו היה יודע היכן נמצאים ציונים של צדיקים ותנאים שבאם התפילות מקובלות ביותר. אחד מהציונים שגילה הרב יוסף דיין הוא קברו של דן בן יעקב.
ומעשה- והלכו הרב יוסף דיין וכן הרב יוסף וולטוך זצ"ל ועוד אברך אחד לקברותיהם של אלעזר ואיתמר בני אהרן הכהן. הציונים נמצאים בתוך כפר עוורתא מזרחית לשכם.
קבר איתמר הכהן לפני שחיללו אותה פלסטינים מהכפר עוורתא כמו שרואים בתמונה שלמטה
כאשר נכנסו לתוככי הכפר החלו ערבים להקיף אותם. הרב יוסף וולטוך אמר שאינו דואג כיון שהם עם הרב יוסף דיין שמעולם לא פגם בברית!! כאשר החלו הערבים לעשות סביבם טבעת של התקהלות ראה הרב דיין שיש לעשות משהו לכן החל לפתע לשאוג שאגות אדירות וכן לרוץ לעבר ההמון. אלה בראותם את הרב רץ לעברם החלו לברוח לכל עבר מתוך פחד ואימה.
הרב לא התרגש מהמחזה, מיד לאחר מכן אמר שמקום זה מסוגל מאוד לקבלת התפילות. והחל בהכנות....
 לאחר שסיימו פנו לציון איתמר הכהן הנמצא בסמוך בצדו השני של הכפר. שם כבר צפו הערבים בצדיקים מרחוק מתוך פחד ואימה...
הרב מעולם לא הסתכל במראה מרב פרישותו. פעם אחת עבר ליד מקום שיש מראה, וראה לפתע את דמותו. הוא אמר לתלמיד שהתלווה אליו באותה שעה שהוא מתפעל מאוד מהדמות הקדושה שראה...
כיון שהרב יוסף דיין היה מצניע את מעשיו ואף אהב לקבל בזיונות בכדי לכפר על עוונות. לכן היה הולך לישיבת מחנה ישראל, ובזמן התפילה היה משמיע קולות משונים, עד שהיו מהתלמידים שחשבוהו כאחד הרקים והיו גוערים בו מאוד. לאחר פטירתו שנודע להם מי הוא היה הלכו לציון הקדוש שלו לבקש ממנו מחילה.
הרב יוסף דיין היה בקי עצום בכל חלקי התורה ובפרט בקבלה. פעם אחת דיבר אברך אחד עם הרב יוסף וולטוך. הלה אמר לו ששמע אתמול  מהרב יוסף דיין סתרי תורה שלא שמע מעולם.
פעם אחת התלונן מן דהו אצל הרב מרדכי שרעבי זצ"ל על רבי יוסף דיין, שאיך הוא לומד קבלה ואינו נשוי?? אמר הרב שרעבי שהיה כבר זקן לימים. לו מותר!!! (מפי הרב מרדכי אליהו)
ופעם אחת הגיעו כמה אנשים לבבא סאלי בנתיבות- אמר להם הבבא סאלי זצ"ל, מה אתם באים אלי לקבל ברכות, שיש לכם בירושלים את הרב יוסף דיין!!!
בהספדו אמר עליו הרב מרדכי אליהו זצ"ל שיש בכל דור לו' צדיקים נסתרים. הוא היה אחד מהם!!! (מקור הדברים מהרב שרעבי כאמור לעיל).

מעשה ופעם אחת תלמיד חכם אחד עשה שיפוץ בביתו. הדבר נודע לרב דיין, ולכן בכדי לקיים מצות כיבוד תלמידי חכמים, העלה את כל המרצפות לביתו של הרב הנמצא בקומה גבוה. כל הפצרותיהם של הסובבים לא הועילו. לאחר מעשה אמר שהוא פשוט רצה לקיים מצוות שימוש תלמיד חכמים.
במשך שנים רבות הרב אסף פרוטה לפרוטה, ולימים זכה לבנות היכל בבית כנסת נזר אהרן. הרב דיין עמל רבות לעשות את היכל בית הכנסת בקדושה וטהרה ומתוך כוונות רבות.
הרב יוסף דיין נפטר ביום שישי סמוך ממש לשבת בהתקף לב פתאומי. הוא נפטר בביתו ואיש לא ידע. זמן מה לפני שבת היגיע לביתו בדרך פלא אחד התלמידים, וראהו. מיד קיבצו חבורה שתטפל בגופתו הקדושה. והספיקו בדרך פלא לקוברו לפני כניסת השבת. שכידוע מעלתו שניצל מחיבוט הקבר. 
הרב היה בן 61 ונפטר בשנת תשמ"ה
הציון של הרב יוסף דיין זיע"א הוא בהר המנוחות, סמוך לציון של הרב כדורי זצ"ל.
זכותו תגן עלינו. אברהם מלמד

הרב אליהו סלמן מני - הרב של חברון ח' תמוז - וידאו


הרב אליהו מני זצ"ל (תקע"ח- תרנ"ט 1818 - 1899), היה מגדולי רבני עיראק ורבה הראשי של חברון. הרב אליהו מני נולד בבגדד בחודש תמוז שנת תקע"ח (1818) לרבי סלימאן ז"ל.
בתחילה למד אצל הרב עבדאלה סומך ראש בית מדרש בית זילכה, בה למדו רבים מגדולי תלמיד החכמים של בגדד.
החל את למודו במדרש בית זילכה אצל הרב עבדאללה סומך זצ"ל, ונהיה לאחד מתלמידיו המובהקים. לימים אף נישא לאחותו של הרב עבדאלה סומך. למשפחת מני היה אילן יוחסין עד דוד המלך. ובגלל רדיפות שהיו נחלת משפחה זו, לכן הסתירו את מוצאם בראשי תיבות של שמם מני "מגזע נין ישי".
הרב אליהו מני למד בצעירותו בהתמדה גדולה, פשט רמז דרש וסוד. עד שזכה לידע רחב בקבלה. בגיל 38 החליט לעלות לארץ ישראל, חבריו בבית המדרש זילכה התנגדו, אך רבינו יוסף חיים לעמד לצידו ובסוף הרב עלה. בתחילה הצטרף לישיבת המקובלים שקיבלוהו בזרועות פתוחות, ובראשם ראש הישיבה הרב אבועאלפיה. כיון שמזג האויר בירושלים פגע במצב בריאותו, לכן החליט לעבור לחברון, וכך עשה.
הרב אליהו מני עבר לחברון בשנת תרי"ח. בשנת תרכ"ד לאחר מות רבה הראשי של חברון הרב משה פירירה ז"ל התבקש הרב אליהו מני למלא את מקומו ולא נענה להצעה אלא לאחר שנה מפטירת הרב.
במשך 14 שנה היה הרב חותם על מכתביו " משרת עיר הקודש חברון לשם ייחוד קוב"ה ושכינתיה" כיון שלא הסכים לקבל שום תמורה לעבדותו.
 אך בהיותו  כבר בן 61, הסכים הרב לקבל משכורת זעומה לצורך, פרנסת אנשי ביתו, ומאז הוא שינה את נוסח חתימתו.
רבינו יוסף חיים היה מתכתב עם רבי אליהו מני, ושואלו על מנהגי ירושלים, וכן מנהגי בגדאד. הבן איש חי היה תמיד אומר, שרבו בקבלה הוא רבי אליהו מני, כיון שהוא הכניסו בסוד הקבלה. כידוע שרבי אליהו מני היה חברו של רבי אליהו חיים, אביו של הבן איש חי, ולכן גם היה מבוגר בשנים מהבן איש חי.
רבי אליהו מני רצה לקנות את המצודה הסמוכה למערת המכפלה אך לא הסתייע בידו. אך הוא בנה בית מדרש הנקרא בית יעקב והיו נוהגים בו על פי הקבלה. בתחילת השנה האחרונה לחייו הרגיש שזמנו קרב ולכן התבודד בכל עיתותיו. שבועיים לפני פטירתו קרא לבנו ואמר לו "בתמוז הוא נולד ובתמוז הוא עתיד למות" ואכן כך היה. הרב נפטר בח' בתמוז תרנ"ט. הרב אליהו מני כתב ספרים רבים שחלקם עדיין בכתובים. בין ספריו הבולטים הוא זכרונות אליהו. וכן ספר כרם שלמה שהוא למעשה פירוש על ספר עץ חיים שכתב רבי חיים ויטאל.
זכות הצדיקים יגן עלינו אמן.


להורדה ספר מנהגי בית הכנסת בית יעקב בחברון מיסודו של הרב אליהו מני זצ"ל
להורדת הספר זכרונות אליהו של הרב אליהו מני זצ"ל
רבי אליהו מני זצ"ל קורות חיים וידאו

הרב יעקב ישראל אלגאזי י' תמוז

הרב יעקב ישראל אלגאזי נולד באיזמיר בשנת ת"מ (1680 - 1756).
בשנת תצ"ה בהיותו בן 55 עלה לירושלים, והתחבר שם עם חכמי ישיבת המקובלים בית אל, שקיבלוהו בזרועות פתוחות, ולימים אף היה דורש להם מידי שבוע במוסר ובדרוש.
מנין רבנים מחכמי ישיבת בית אל עשו כתב התקשרות, להחשת הגאולה. על ידי קבלת אהבת איש את רעהו אהבת נפש, וכן קבלת תוכחה איש מחבירו, וכן קיבלו על עצמם לערוך תפילות על השכינה, קימה בחצות ועוד. רבי יעקב ישראל אלגאזי נמנה עם חבורה קדושה זו, וביניהם היו רבינו הרב שלום שרעבי (הרש"ש) הרב יוסף דוד אזולאי (הרב חיד"א). כמנין חכמים כאמור.
הרב ישראל יעקב אלגאזי חיבר ספרים רבים ביניהם: שלמי ציבור שלמי מועד ארעא דרבנן, אמת ליעקב, קהלות יעקב, נאות יעקב. 
בשנת תקט"ו מינו אותו כראש ישיבת בית אל ולאחר שנה נפטר, בשנת תקט"ז בהיותו בן 76. 
בנו של הרב יעקב ישראל אלגאזי, הוא הרב יום טוב אלגאזי, שהתמנה להיות ראש ישיבת המקובלים בשנת תקל"ו, לאחר פטירת הרש"ש ובשנת תקמ"ב מונה לתפקיד הראשון לציון. הרב יום טוב אלגאזי נפטר בשנת תקס"ב. ונטמן בהר הזתים סמוך לאביו ולרש"ש.
זכות הצדיקים יגן עלינו אמן.

רבי יעקב בן אשר בעל הטורים יב' תמוז וידאו

רבי יעקב נולד לערך בשנת ה' אלפים כט' ונפטר בשנת ה' קח' (1348) לערך בגיל 78 (כיון שלא יודעים בודאות מתי נולד).
אביו הלוא הוא רבינו אשר המכונה הרא"ש. רבי יעקב זכה לכינוי רבי יעקב בעל הטורים כיון שחיבר ספר ארבעה טורים. 
מעשה ורצה רבי יעקב בעל הטורים לחבר ספר על הקבלה. אמר לו אביו הרא"ש אין דרך לחבר חיבור בקבלה עד שמחברים ראשית חיבור בפשט. לכן ישב לילה אחד וחיבר את הפירוש הנפלא על החומש הנקרא פירוש "בעל הטורים". למחרת הגיע לאביו עם הפירוש החדש, ואז הרשה לו לכתוב בקבלה!!!
רבי יעקב  בעל הטורים חי חיי דחקות עד שהוא הסתפק האם נקרא עני שנאמר עליו בחז"ל  "עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות". ולכן שאל את אביו הרא"ש (טור אורח חיים סימן רמ"ב). והלה ענה לו שעדיין יש באפשרותו להידחק ולעשות משהו לכבוד שבת. ולכן היה חוסך כל השבוע מפיתו עד שחסך מעות לקניית "כסא דהרסנא" (סרדינים) לכבוד שבת קודש. וזה רק מראה כמה חיו בזמנם חיי דחקות ועוני מכפיר.
ועם כל זאת רבינו יעקב חיבר את חיבורו הנפלא ארבעה טורים שמחולק לארבעה חלקים א- אורח חיים- הלכות יום יום לעם ישראל. ב- יורה דעה- הלכות למורי הוראה. ג- הלכות אבן העזר- הקשורות לנושא נשיאת אשה כתובתה וכן גירושין וייבום. ד- הלכות חושן משפט- הינם הלכות הקשורות לדיינים בדיני ממונות החמורים.
רבי יוסף קארו הסתפק האם לחבר את חיבורו הבית יוסף והשולחן ערוך על הטור או שמא על הרמב"ם. היתרון של הרמב"ם שמדבר אף על הלכות שאינם מצויות כגון הלכות בית המקדש והלכות משיח ומלכים. ואילו היתרון של ספר הטור, שהביא מספר דיעות בכל הלכה והלכה. בסוף החליט לחבר את חיבורו על הטור!!! וזה גרם למעשה שספר הטור נהיה ספר מרכזי מאוד ביהדות. ואין פוסק בישראל שיכול לפסוק ללא לימוד בספר הטור.
יש שתי דיעות רווחות היכן נפטר ונקבר בעל הטורים. יש אומרים שנפטר ונקבר בטולדו שבספרד. ויש אומרים שהיה בדרכו לארץ ישראל ונפטר באי ביוון הנקרא כיוס. הרב מאיר גבאי שליט"א בעל אגודת "אהלי צדיקים" אומר שישנם הוכחות שאכן נקבר ונפטר רבי יעקב באי היווני. ותימוכין לזה יש בספר שכתוב בשם רבי נתן תלמיד רבי נחמן מברסלב שהיה באי כיוס והשתטח על קברו של רבי יעקב בעל הטורים.
רבי יעקב נפטר בשנת ה' אלפים קח' בהיותו בן 78 שנה.
להורדת ארבעה טורים צורך הדף דרך היברו בוקס להורדת ארבעה טורים טקסט תוכנת תקליטור "תורת אמת" אתר עם ישראל

זכות הצדיק יעמוד לנו ולזרענו ולכל עם ישראל אמן.
רבי יעקב בעל הטורים וידאו - הרב אברהם מלמד


רש"י כט' תמוז ד'תת"א- ד'תתס"ה

רבי שלמה יצחקי הלוא הוא רש"י הקדוש שראוי הוא לראשי התיבות "רבן של ישראל".
רש"י נולד בשנת דתת"א והלך לבית עולמו בגיל 64 בשנת ד'תתס"ה לפני לערך 900 שנה. (1041-1105).
אביו היה סוחר צדיק וירא שמים ולא היו לו ילדים שנים רבות. פעם אחת התגלגל לידיו של רבי יצחק אבן טובה ויקרה. הדבר נודע למלך, וביקש לקנותה בסך רב. כיון שרצה להשתמש לצורך העבודה זרה שלו, לכן לא הסכים רבי יצחק לתת לו את האבן. בעורמה לקחו את רבי יצחק בספינה ושם רצו להכריחו ליתנה לידם. רבי יצחק הערים עליהם, ובשבתו על סיפון האניה, עשה כאילו מחליקה מידו, עד שנפלה לים. מיד עשה עצמו כעצב על כך, ולכן שיחררו המלך מכל עונש. באותה שעה לאחר שעמד בנסיון, הכריזו בשמים שיהיה לו בן שעתיד להאיר את העולם. ואליהו הנביא זכור לטוב, בא לרבי יצחק ובישר לו על כך.
אכן הרבנית התעברה, ובזמן עיבורה, כמעט דרסה אביר על סוס, וברגע האחרון היא נדחקה לחומה, ונעשה נס ונהיה בקע בחומה, והיא ועוברה ניצלו. אומרים שעד היום רואים את השקע בחומה.
רש"י כבר בצעירותו ניחן בכושר לימוד מיוחד, עד שעלה ונתעלה, והחל מפרש את הש"ס בקונטרסים. בהגיעו לגיל 23 החליט לערוך גלות מכמה סיבות:
א- בכדי לכפר על הצער שנעשה לאביו כאשר הצטרך לאבד את האבן היקרה (שם הגדולים לר' חיד"א)
ב- בכדי לבדוק אם יש גרסאות אחרות של התלמוד, או פירושים טובים משלו על הש"ס. 
מספרים שכאשר הגיע לאחד המקומות- והיו תלמידים שהיו מתפלפלים בדברי הקונטרס של רש"י, זה אומר זה מה שהתכוון רש"י וזה אומר זה מה שרצה רש"י, נענה אחריהם ואמר: רש"י רוצה לאכול!!! אלה הסתכלו עליו ולא הבינו, עד שהסתבר להם שזהו רש"י בכבודו ובעצמו.
לרש"י נולדו ג' בנות. יוכבד מרים ורחל. יוכבד התחתנה עם רבי מאיר בן שמואל. וממנו נולדו לה ג' בנים ובת. רבי שמואל הלוא הוא רשב"ם (רבי שמואל בר מאיר) המפרש על מסכת ב"ב. רבינו יעקב הלוא הוא רבינו תם, על שם יעקב איש תם יושב אוהלים. וריב"ם הלוא הוא רבי יצחק. לבת הרביעית נולד רבי יצחק הזקן בעל התוס'. לאחר שהתחתנה עם רבינו שמואל בן רבי שמחה בעל מחזור ויטרי.
הבת השניה מרים התחתנה עם ריב"ן הלוא רבי יהודה בר נתן.
הבת השלישית התחתנה עם ת"ח אך הנישואין לא עלו יפה ולאחר מכן התגרשו.
לימים היה שר אחד שרצה לכבוש מדינות רבות. כאשר רצה לכבוש את ירושלים מידי הישמעאלים, רצה להתייעץ עם רש"י, אך רש"י לא הגיע אליו כיון שידע שהוא איש אכזר ורע מעללים. השר כעס ולכן הגיע לצרפת לרש"י. בהגיעו, רש"י נעלם בבית המדרש (שם הגדולים), והיה רואה ואינו נראה. הבין האיש שיש לו דין ודברים עם אדם קדוש ולכן הבטיח לא לגעת בו לרעה. רש"י בא לפניו משתחווה. הלה הקימו, ושאלו, אם יצליח במלחמה עם הישמעאלים כיון שיש לו אלפים של פרשים וכן 200 ספינות ועוד 7,000 פרשים בעקרון. רש"י חשב רגע קט, ואמר: שהוא יכבוש את ירושלים למשך ג' ימים וביום הרביעי יניסו אותו, ולבסוף הוא יגיע לביתו עם ג' פרשים (הוא עוד שניים). השר הצטער, ואמר שאם יגיע עם 4 פרשים הרי שיתן את בשרו של רש"י לכלבים, ויגלה את כל יהודי צרפת. לא נפל דבר מדברי רש"י, בהגיעו לעירו הם היו 4 פרשים, ולכן רצה לפגוע ברש"י. אך בהכנסו לעיר נפלה אבן מהחומה של שערי העיר והרגה פרש וסוס אחד. הבין את גדולתו של רש"י ובא ונישק את ידיו.
רש"י פירש פירוש על כל התורה, אך המיוחד שבכולם הוא הפירוש על החומש. לפני כן עשה תרי"ג תעניות (שם הגדולים) אמר רבינו תם, כמו כל פירושי רש"י אני יכול לעשות אך פירוש על החומש כזה איני יכול לעשות. על פירוש זה ישנם 50 פרשנים. וכותב הרב חיד"א שטמון בפירוש זה גם פירוש על הקבלה.
 לימים רשב"ם ביאר את מסכת ב"ב, והרי היא הכי ארוכה בש"ס 176 דף, כיון שלא היה קצרן כמו רש"י, ופירושו גרם להארכת המסכת.
פעם אחת בהיות רבינו תם ילד. ישב על בירכי סבו, והוריד לרש"י את התפילין. אמר רש"י הכל בהשגחה פרטית, ואם הוא עשה כך, עתיד רבינו תם לחלוק עלי בתפילין. וכן היה שחלק רבינו תם, וסבר שיש להכניס את הפרשיות לתפילין בסדר קדש והיה כי יביאך והיה אם שמע ושמע (הוייות באמצע). ואילו רש"י סבר שיש לשים את השתיים האחרונות כפי הסדר של התורה קדש והיה כי יביאך שמע והיה אם שמע. וכך התפרסם בעולם תפילין של רבינו תם.
רש"י ניפטר לבית עולמו בגיל 64 בשנת ד'תתס"ה. לאחר מותו הגיע לרשב"ם בחלום, ואמר לו לקום וליטול ידיים, בכדי שילמדו את סוד השם הנעלם. כיון שרק עכשיו הוא בטוח בו שיכול לגלות לו שם זה. והיה כיושב עימו אך אינו רואהו. (שם הגדולים).
כתב בסדר הדורות, שרש"י היה גלגול של רב. ורמב"ם של שמואל, ורבינו תם של רבי יוחנן, ולכן הלכה כרש"י באיסורי (איסור והיתר), והלכה כרמב"ם בדיני (ממונות). והלכה כרבינו תם במקום שלא הכריעו, כמו שהלכה כרבי יוחנן במקום שחולק עם רב ושמואל.
אמר האיבן עזרא שכל הפירושים אשליך לאשפתא בר מן פרשנדתא ופורתא. דהיינו חוץ מפירוש רש"י שהיה מפרש את התורה (דתא) וכן חוץ מפירוש רבי יוסף טוב עלם.
זכותו של רש"י רבן של ישראל יעמוד לנו ולזרענו עד עולם. אמן.
הרב אברהם מלמד מתאר קורות חייו של רש"י הקדוש

רבי חיים נאה כ' תמוז - וידאו


רבי חיים נאה בצעירותו-ויקיפדיה
רבי חיים נאה המכונה הגר"ח נאה נולד בחברון בשנת ה'תר"נ והלך לבית עולמו בכ' תמוז ה'תשי"ד (1890-1954) בהיותו בן 64. שמו של הרב התפרסם במיוחד בשל קביעתו ההילכתית בנושא מידות ושיעורי תורה. דהיינו כמה סנטימטר זה אצבע שאמרו חז"ל כמה זה טפח אמה ועוד וכן כמה שיעור מקוה וכן שיעור ביצה וכזית של חז"ל.
כבר בצעירותו ניחן רבי חיים בגאונות תורנית. בהיותו אך בן 12 נבחן בעלפה על מסכתות חולין יבמות ונידה יחד עם פירוש התוספות.
אביו רבי מנחם מנדל היה מראשי חסידי חב"ד בארץ ישראל. בהיותו בן 20 לערך הוא נסע ללובאויטש לאדמו"ר הרש"ב. הרב ביקש מימנו להישאר ולמסור שיעורים בישיבה, והלה השיב שהוא מסכים אך עליו לשאול את אביו. בהגיעו בחזרה לארץ אביו כתב מכתב לרש"ב, ואמר לו שהכל הוא מוכן לעשות. אך ללא בנו שיהיה סמוך לו אין הוא יכול. הרש"ב הורה לרבי חיים לחזור לביתו.
שיעור אצבע לפי החר"ח הוא 2 ס"מ ולפי החזון איש 2.4 ס"מ. הגר"ח היה רב שכונת הבוכרים. ומעיד מורינו הרב עובדיה יוסף שליט"א. שלאחר שקבע הגר"ח נאה ששיעור אצבע הוא 2 ס"מ, היה ישוב בכניסה לבית הכנסת מוסיאיוף בשכונת הבוכרים, והיה מודד את אצבע האגודל של כל באי בית השטיבלאך מוסאיוף. ובסוף הגיע אכן למסקנה שקביעתו נכונה. שהממוצע של האצבע של כל בני האדם, הוא 2 ס"מ. מורינו הרב עובדיה יוסף שליט"א כתב ואמר פעמים רבות שהשיעורים של הגר"ח נאה הם הנכונים להלכה. ושכן המנהג שנים רבות עוד מזמן הרמב"ם והשולחן ערוך. ושאין לזוז ימין ושמאל ממידות הגר"ח נאה כלל וכלל. ובין לחומרה ובין לקולא.
חזון איש
למרות שחלק על החזון איש, מכל מקום כאשר ביקר את החזון איש בבני ברק ודיברו דברי תורה, בסיום הפגישה ליוה החזו"א את הגר"ח נאה מביתו עד לרחוב כאות ידידות, לאמר "את והב בסופה". דהיינו אף שתלמידי חכמים חולקים בהלכה, מכל מקום  בסוף, מתקיימת ביניהם אהבה.
בהיותו בן 64 חטף הגר"ח נאה בפתאומיות התקף לב והלך לבית עולמו בכ' תמוז תשי"ד.
זכות הצדיק תעמוד לכל עם ישראל אמן.
שיעורי רבי חיים נאה אתר דעת 
ספרי רבי חיים נאה להורדה היברו בוקס חפש חיים נאה
ספר שיעורי תורה להורדה רבי חיים נאה היברו בוקס

 הרב אברהם מלמד - קורות חיים הרב חיים נאה זצ"ל
 (שיעור אצבע לפי חזון איש 2.4 ס"מ ולא 2.5 כפי שנאמר בוידאו- אברהם מלמד)


רבי אריה לייב בעל שאגת אריה כה' תמוז - וידאו


רבי אריה לייב שהתפרסם במיוחד בעקבות ספרו "שאגת אריה" נולד בשנת תנ"ה והלך לבית עולמו בשנת תקמ"ה בהיותו בן 90 שנה (1695-1785).
הרב היה גאון עצום, והיה חולק על חכמי דורו, מרב גאוניותו. אף שהיה חריף גדול וידע לפלפל מאוד, ואף ייסד ישיבה במינסק בה לימד בדרך הפלפול, מכל מקום, כיון שלא היה דוגל בשיטת הפלפול, לכן אמר שאינו מעלה את שהתחדש לו בדרך הפלפול על ספר, אלא רק את הדברים שחידש בדרך העיון הישר, בדומה לשיטת הגר"א.
רב ימיו היה עני מרוד ואמר על עצמו שהוא אד"ם ר"ע (ראשי תיבות - אביון דך מך - רש עני).
היה מחמיר מאוד בענייני איסור "חדש" ולכן היה לוקח עימו בתרמילו כף קדירה ומיכל עם גריסי שעורים, על מנת שבכל מקום שיגיע יבשלו לו בקדירה הפרטית שלו, כיון שסבר שאיסור חדש נוהג גם בחוץ לארץ מן התורה, כשיטת השולחן ערוך.
בגלל החומרות שהנהיג הרב, וכן בגלל שהיה תקיף, בני העיירה לא רצו בו כרב. פעם אחת החליטו ללא אומר וללא דברים פשוט לסלקו מעירם. הדבר היה בערב שבת, העיירה השכירה עגלון נתנה לו מעות, ואמרה לו שייקח את הרב במעות אלו כמה שיותר רחוק...
אשה מבנות העיירה ריחמה על הרב והרבנית, וכיון שהיה ערב שבת, נתנה להם חלות לשבת. הרב הודה לה ובירך אותה באריכות ימים, ואכן זכתה אשה זו להאריך ימים.
 העלגון עשה כפי שהתבקש, וסמוך לשבת ראו בקתה נטושה והורידם שם. לרב ולרבנית היה צער גדול. הרב היה בכל יום הולך ליער ומתבודד ולומד שם, והרבנית היתה מחפשת אחר דבר מאכל כל שהו. פעם הרב חזר שמח, שאלה הרבנית, מה יום מיומיים וכי מצא הרב אוצר? אמר לה הרב, שיישב קושיא עצומה ברמב"ם לכן הוא שמח!!
פעם אחת בשבתו בעיר מינסק, פרנסי העיר התספקו אם למנות אותו או את רבי יחיאל הלפרין בעל ספר "סדר הדורות" לרב העיר, לאחר שבחרו את רבי יחיאל הלפרין, עזב את העיר.
פעם אחת נפגשו שני הצדיקים- אמר רבי אריה לייב, עימי כבודו מתווכח, אילו התורה היתה משתכחת, הייתי יכול להחזיר את התורה בפלפול. ענה רבי יחיאל הלפרין, אני עושה שהתורה לא תשתכח מישראל, על ידי ספרי   "סדר הדורות" המספר על תולדות הצדיקים של עם ישראל, בדברים המושכים את הלב, כך שיירבו הלומדים.
היה ידוע שזכה ללמוד את הש"ס 1000 פעמים!!!
הגאון מולינא העיד עליו שהתלמוד מונח לו כולו בראשו ומסודר לו להפליא, עד כדי שיכול ברגעים מועטים לסדר תמצית  ומקור כל התלמוד!!!
לימים החל נדודים בין העיירות השונות בגרמניה. כאשר הגיע לעיר קניגסברג נכנס לביתו של רב העיר רבי אריה לייב אפשטיין בעל ספר "הפרדס" והחל מפלפל עימו בהלכה, עד שידו של האורח היתה על העליונה. רב העיר לא ויתר ופתח ספר "שאגת אריה" והביא ראיה לדבריו. ענה בעל שאגת אריה, זו לא כוונתו של המחבר, שאני מכיר את האיש ואת שיחו. לפתע הזדעזע המארח, התבונן בדמות דיוקנו של האורח, ואז הבין שרבי אריה לייב בעל שאגת אריה בכבודו ובעצמו עומד מולו. מיד קיבל בכבוד רב, וביקש ממנו את סליחתו. לאחר מספר ימים, בעוד שני הצדיקים מתפלפלים ביניהם, הגיע הדוואר ועימו כתב מינוי מהעיר מץ לרב העיר רבי אריה לייב עפשטיין. לקח המארח את כתב המינוי והעבירו מיידית לרבי אריה לייב בעל שאגת אריה, וביקשו לקבל את כתב המינוי. הרב הסכים, ורב העיר שלח מברק, שהוא שולח להם תלמיד חכם גדול אף ממנו.
וכך בהיותו בגיל 70 התמנה לרבה של העיר מץ.
כאשר הגיע לעיירה, עשו לו קבלת פנים חשובה. הרב הרגיש שפרנסי העיירה, רואים שהוא מבוגר, ומצטערים, שקיבלו עליהם רב זקן שיתכן ולא יאריך ימים. בבחינת- וכי כי אין קברים רק בעיירה שלהם בא להיות שם רב?
לכן אמר להם בדברי הפתיחה את הדברים הבאים: יעקב אבינו כאשר הגיע למצרים, נעשה שפע, ופרעה שאלו: כמה ימי שני חייך? ויעקב ענה- מעט ורעים שני ימי מגורי שלשים ומאת שנה. וכי זה דרך ארץ לשאול את האורח כמה ימי שני חייך? אלא- שפרעה ראה שיעקב זקן ושבע ימים, ולכן חשש שלא יאריך ימים, והשפע ייפסק, לכן שאלו כמה ימי שני חייך? ויעקב הרגיש בכך וענה- שאל לו להסתכל על מראהו החיצוני, כיון שחייו היו קשים "מעט ורעים" ולכן הוא נראה מבוגר, אבל אל לו לדאוג הוא עוד יחיה שנים רבות. ואז אמר למארחיו- אף הוא חי חיי צער ולכן נראה מבוגר, אבל אל להם לדאוג- הוא יהיה הרב שלהם לפחות עוד 20 שנה!! וכך היה, הרב מלך שם במשך 20 שנה.
ואף כשנפטר הדבר לא היה מחמת זקנה אלא מחמת מעשה- פעם אחת עלה על סולם בכדי לקחת ספר במקום גבוה בספריה, ושקע בלימוד כאשר הוא על הסולם, עד ששכח היכן נמצא, וכאשר החליט ללכת נפל, וכן הספרים והספריה עליו. כיון שכל ימיו היה חולק בחריפות גדולה על גדולי החכמים, לכן היה מחשבן במי פגע. ולבסוף אמר- את כולם יוכלתי לפייס, אבל את רבי מרדכי בעל הלבוש, אינו יכול לפייס, ובגינו ייפטר מן העולם - ונחה נפשו.
הרב נפטר בגיל 90 בכה' תמוז תקמ"ה.
זכותו תגן עלינו ועל כל עם ישראל אמן.


הרב אברהם מלמד מתאר קורות חייו של רבי אריה לייב

כג' תמוז רבי משה קורדווירו זיע"א (הרמ"ק הקדוש) וידאו



(ויקיפדיה- אריאל פלמון)
רבי משה קורדובירו המכונה הרמ"ק נולד בשנת רפ"ב והלך לבית עולמו בשנת ש"ל בהיותו בסך הכל בן 48 שנים. (1522-1570).
רבי יוסף קארו זצ"ל
הרמ"ק למד פשט אצל רבי יוסף קארו שהיה מבוגר ממנו לימים, והוסמך על ידי רבי יעקב בי רב. יחד עם מרן הבית יוסף המבי"ט (רבי משה די טהרני) ורבי יוסף סאגיס.
כתב ספרים רבים הן בקבלה והן בפשט. ספרו המפורסם בקבלה הוא "פרדס רימונים" וספרו בפשט שהתפרסם ברבים הוא "תומר דבורה" המבאר כיצד נוהג ה' בשלשה עשרה מידות של רחמים, וכן שעל האדם להידמות לבוראו ולהתנהג אף הוא בדרך זו.
מאז כל גדולי ישראל סמכו על ספר זה כספר מוסר חשוב ועיקרי. וכן הנחה רבי ישראל מסלנט את תלמידיו ואמר שכל מי שיהיה רגיל בספר תומר דבורה יוכל לבא למדרגת אהבת ישראל!" ואחריו תלמידו רבי שמחה זיסל אמר: "זהו שולחן ערוך של המידות", וכן עד ימינו רבי יחזקאל לוינשטיין הורה ללמוד בספר זה וכן עוד הרבה משגיחים בישיבות בדורות האחרונים.
וכן בין רבני החסידים: רבי שלום שכנא, אביו של רבי ישראל משרוז'ין אמר: וגם תדבק בספר תומר דבורה לפחות בכל יום עמוד אחד, והוא פלא! עכ"ל.
וכן הדברי חיים מצאנז ז"ל היה אומר שזהו ספר טוב ללמודו לרפואה, והוא סגולה להינצל מהמחלה הנוראה רח"ל" וכן מובא בשם הגה"ק בעל הישמח ישראל, שהוא סגולה להינצל מהמחלה כאמור.
וכבר כתב הרב חיד"א בספרו ציפורן שמיר: ואשרי אדם שומע לשקד על דלתותיו של ספר תומר דבורה".
והשל"ה הקדוש הבטיח: וכל מי שרגיל בספר הזה ואומר אותו בכל שבוע או בכל חדש מובטח שהוא בן העולם הבא!"
הרמ"ק כל כך גדל בתורת הקבלה עד כדי שגם רבי יוסף קארו שהיה רבו בלימוד הפשט, נעשה תלמידו בקבלה.
ידוע ששיטתו חלוקה משיטת רבינו האר"י בקבלה. אך כבר אמרו הקדמונים, אלו ואלו דברי אלקים חיים. ורבינו האר"י בא במיוחד מקהיר בכדי ללמוד קבלה מהרמ"ק הקדוש. וקרא לו רבי ומורי.
כתב בספר תורת נתן: שרשב"י זיע"א היה נשמת אחיה השילוני. והתעבר ברשב"י נשמת זכריה בן יהוידע. והרמ"ק הוא רוחו של זכריה.
וכתב מהרח"ו בשם רבינו האר"י בספרו ליקוטי תורה פרשת חיי שרה: שבניהו בן יהוידע נתגלגל בזכריה הנביא שנהרג, ואחר כך נתגלגל רוחו ונפשו בשני גרי הצדק שמעיה ואבטליון, ואחר כך רוחו ברבי משה קורדווירו, ונפשו ברבי אליהו די וידאש, שחיבר ראשית חכמה, ולכן אהבו זה את זה, וכן היה תלמידו של הרמ"ק עכ"ל.
בשנת ש"ל  ביום כג' תמוז שקעה השמש בצהריים, וקרא עליו רבי יוסף קארו "כאן נגנז ארון התורה!"
והאר"י ז"ל  העיד עליו  שנפטר ללא חטא! רק בגלל אכילתו של אדם מעץ הדעת ואמר עליו "ומשה אמת ותורתו אמת!"
ועוד אמר שראה שני עומדי דנורא מלווים אותו לפני המטה, ביומא דהילולא!
זכות הצדיק תגן בעדינו ובעד כל עם ישראל. אמן.
תומר דבורה להורדה חינם היברו בוקס HebrewBooks
וכן יש אפשרות להוריד בצורה של טקסט מתקליטור תורת אמת 
הרב אברהם מלמד קורות חיים של רבי משה קורדווירו

בבא אלעזר - רבי אלעזר אבוחצירא כז' תמוז - קורות חייו הבבא אלעזר זיע"א וידאו


רבי אלעזר אבוחצירא
סרטון וידאו נדיר של הרב אלעזר זצ"ל




רבי אלעזר אבוחצירא זצוק"ל נולד ב- ד' מנחם אב תש"ח- כז' תמוז התשע"א (1948-2011).
בבא אלעזר נירצח בגיל 63 על ידי בן עולה, שנכנס לרב לקבל ברכה בשעה 12:10 בלילה, וכאשר היה עם הרב בחדר עם עוד שני השמשים, רצחו נפש על ידי 4 דקירות סכין. מיד הזיזו אותו מהרב אך היה מאוחר, הרב נידקר 4 פעמים. הרב נילקח מיד לבית החולים, ולאחר 20 דקות הלך לבית עולמו. עדות מפורטת של הרוצח:
העיתון "מעריב" פירסם את עדותו המלאה של אשר דהן כפי שמסר לחוקרי המשטרה:
"אני מעריץ את הבבא אלעזר, סומך עליו בהכל. כל צעד שעשיתי בחיי היה לאחר שהתייעצתי איתו", מספר דהן. "סגדתי לו. הוא היה בשבילי הכל".
בכל פעם שיצא מבית הרב, מתאר החשוד, "הייתה לי תחושה של אושר, אור. הוא העניק לי תקווה וממנו הבנתי שלכל דבר בחיים יש פתרון. כל המשפחה שלי מעריצה את הרב. הם ואני לא יכולים בלעדיו".
דהן היה מגיע לביתו של רבי אלעזר כדי לשמוע את עצותיו בעניינים משפחתיים. "היו בעיות ביני לבין אשתי, הרבה משברים", הוא מספר. "הוא אמר לי מה לעשות, אבל המצב הלך והחמיר".
החשוד במעשה המחריד טוען, ברוב חוצפתו, כי "העצות של הרב גרמו לי נזק. העצות פשוט לא עזרו".
הרצח, הנקמה מבחינת דהן, תוכנן לפרטי פרטים. ביום חמישי בערב סיים דהן להעביר שיעור גמרא, לקח סכין קצבים שהיתה בביתו, הניח אותה בין הטלית שעטה על גופו ונסע לבית הרב בבאר-שבע.
"התרוצצו לי בראש כל מיני מחשבות", סיפר לחוקרים. "לא יודע איזה שד או שטן נכנסו לי באותם רגעים לגוף שלי. היצר הרע הוביל אותי. לא היתה לי שליטה על עצמי".
וכך, לקראת תום קבלת הקהל בביתו של הבבא אלעזר, הצליח דהן להיכנס לבית מבלי שיעורר חשד. "אף אחד לא בדק אותי, לא שאלו שאלות, העוזרים של הרב הכירו אותי", הוא מספר.
בחדר היו שני עוזריו של הרב. דהן נישק את ידו של הרב, לחש כמה מילים ודקר אותו בחזהו.
"כשראיתי את הרב נהיה לי שחור בעיניים. שלפתי הסכין מתוך הגוף, ודקרתי אותו ישר בחזה. הוא צעק והתמוטט על הרצפה", מתאר דהן.
"אנשים הגיעו למקום והתחילו לבעוט בי. הם רצו להרוג אותי. תפסו אותי ולקחו את הסכין. רעדתי כולי".
רבי אלעזר אבוחאיצרא הינו בנו של הבבא מאיר שהוא בנו של רבי ישראל אבוחאצירא "הבבא סאלי" זצוק"ל.
בשעה 12:30 הודיעו לרבי דוד אבוחצירא על מה שקרה. הרב שמע את הדבר בצער גדול ונורא, והסתגר בחדרו עד השעה 3:30 לפנות בוקר. לאחר מכן נסע לבית החולים בבאר שבע, והתכנס יחד עם אחיו הקדושים רבי יקותיאל ורבי ישועה ורחמים, לראות מה צריך לסדר לצורך ההלויה וסידור הגופה.
רבי יעקב אבוחצירא
בשעה 12:30 הודיעו לרבינו עובדיה יוסף שליט"א, והרב החל מיד בוכה על גודל האבידה ועל המות האכזרי. מכאן ואילך הרב לא יכל לדבר והסתגר בחדרו.
מיד קבע הרב שההלויה תצא מפורת יוסף בשעה 12:00 בצהריים, כיון שרבי אלעזר אבוחאצירא למד בישיבה בצעירותו. ואין מלוים לאדם אלא התורה המצוות והמעשים טובים שעשה בחייו.
ואכן החלו ההספדים בשעה 12:00 בצהריים והשתתפו בה כמאה אלף איש, מכל קצוות העם.
כיון שהחום היה כבד וכן כיון שיום שישי הוא יום קצר, ויש חשש שהרבים לא יספיקו להגיע לבתיהם לפני שבת, לכן הספידו את רבי אלעזר רק רבי יעקב עדס בתחילה. לאחר מכן מורינו הרב עובדיה יוסף שליט"א ורבי דוד אבוחצירא. לפני שהגיע הגופה, הספידו עוד כמה רבנים שליט"א.
רבי ישראל אבוחצירא הבבא סאלי
תוכן ההספד של מורינו הרב עובדיה היתה על כך שזיכה את הרבים ועשה עימם חסד וכן על כך שהיה צדיק ופרוש ועומל בתורה כל ימיו. רבי דוד אמר שהעולם לא הכיר את רב. והוא מעיד עליו שידע את כל התורה פשט רמז דרש וסוד ולא פסיק פומיא מגירסא, והיה צדיק עליון כבר מרחם, ושהיה צדיק יסוד עולם. רבי יעקב עדס אמר שיש להתחזק בשמירת העיניים כפי שהרב היה עושה כל ימיו.
רבי אלעזר נולד בי"ט טבת תש"ח בתפילאלת שבמרוקו. אימו הרבנית שמחה ניפטרה בהיותו רך בשנים ובגיל 7 עלה עם אביו הבבא מאיר לארץ ישראל. וקבע מקום משכנו באשדוד.
רבי מאיר אבוחצירא
בילדותו למד אצל רבי אברהם חפוטא ולאחר מכן למד בישיבת פורת יוסף.
כבר מצעירותו היה שומר מאוד על קדושת עיניו. וכבר בהיותו בישיבת פורת יוסף, כאשר היה יוצא מהישיבה לרחובה של עיר, היה שם חתיכות קרטון  בין משקפיו לעיניו בכדי שלא להיכשל במראות אסורות.
כאשר אחד מהרבנים בישיבה רצה להעיר לו על כך, אמר לו אחד מגדולי רבני הישיבה, מה לך להיטפל לצדיק זה, צאצא למשפחת אבוחאצירא הקדושה, והרי הוא הולך בדרכי אבותיו הקדושים הבבא מאיר והבבא סאלי.
לימים, ביקש מימנו הבבא סאלי שיקבל קהל, למרות שהוא לו רצה, קיבל על עצמו תפקיד מסור וקשה זה, לשמוע את הצרות של עם ישראל, לברכם ולתקן אותם בעצה טובה.
רבי דוד ארוחצירא
שלש פעמים בשבוע היה הרב מקבל קהל משעה 23:00 ועד עלות השחר. בכל פעם היו ניכנסים לחדר גדול כמה מאות אנשים. וכל אחד היה עובר לפני הרב. הרב היה קורא את הפיתקה, והיה נותן לכל אחד עצה או ברכה לפי העניין.
לאחר שהיה מסיים לקבל את הרבנים שנכנסו בראשונה, שוב היתה נפתחת דלת החדר, והיו נכנסים כמה מאות (בין מאתיים לשלש מאות איש כל פעם) וכך באותם לילות הרב היה מקבל למעלה מאלף איש!!! שומע את מצוקתם ומדריכם בדרך טובים.
הרב היה עוטה מעל ראשו את כובע הג'לביה, וראשו ועיניו לא היו נראים. הכובע היה מכסה מעט מתחת לעיניו.
רבי יקותיאל אבוחצירא
אך פעמים הרב היה משנה את דרכו והיה מסיר את הכובע מעל ראשו.
היתה לרב הנהגה מיוחדת, לכל אחד היה נותן יחס אחר. ודבר זה היה פלא בעיני כל. היה לפעמים נכנס רב גדול, והרב היה אומר לו ברכה והצלחה, ומאידך היה יכול להיכנס איש פשוט שבפשוטים, שניכר עליו שכיפה שהיתה על ראשו אינה בקביעות, ועם כל זאת הרב היה מדבר עימו דקות ארוכות. וכן להיפך, ולא היה דבר זה קביעות, שהיה אפשר לעמוד עליה.
בדידי הוה עובדה- נכנסו כמה מאות בשעה 1 בלילה. כיון שבאנו מירושלים  והגענו כבר בשעה 23:00, הכנסנו פתק לשמש. השמש היה מעביר את כל הפתקים לרב. והרב היה אומר איזה מהשמות להכניס באותו פעם שהדלת נפתחת (שלא כמו רב האנשים שהיו נכנסים לפי מי שהכי קרוב לדלת החדר). וכך נכנסנו בשעה 1 כאמור. בערך בשעה 3:15 לפנות בוקר הגיע תורנו לעבור לפני הרב, לפנינו נכנס אדם שניכר שאינו דתי, והרב לא הסכים בשום פנים ואופן לקבלו ואף לא לברכו, וכל התחנונים לא עזרו. ואותו איש זעק שהוא כבר כמה פעמים בא לרב ומבקש ברכה, והרב לא הסכים, ולא ידענו הסובבים במה המדובר, והדבר היה לפלא. לאחר מכן עמד לפני הרב, אדם חילוני, איניש  דלא מעלי, שלצערנו, שמענו לאחר מכן שהוא בעל עברות לא קטן, והרב הרשה לו לגשת אליו ובירכו, ואותו האיש העיז אף לנשק את ידו וראשו של הרב. לאחר מכן הגיע תורו של אברך עטור זקן, הרב בירכו בברכה והצלחה אך לא הרשה בשום אופן שיתקרב לנשק לרב את היד. ומיד הורה לשמש לעבור לפונה הבא. באותה הפעם היה גם אברך שרצה להתייעץ עם הרב אם לקנות דירה, הוא הביא לרב תמונה של תכנית הבית מבפנים, והרב דיבר עימו למעלה מ-5 דקות והסביר לו, מה לעשות ואם כדאי לקנות את הדירה. כאשר באותה שעה גדשו המונים את הדלתות.
רבי אלעזר זצ"ל בצעירותו
כל המחזה הזה היה לפלא בעינינו והבנו שדרכיו של הרב נסתרות. ועיניו הקדושות רואות, דברים שאדם רגיל אינו רואה.
הרב לעולם לא הסכים לקבל נשים, בזמן קבלת הקהל, ואף לא פתקים של נשים. אלא היו מעבירות לשמש והוא היה שואל את הרב.
בכדי לשמור את העיניים, עשו לרב מנהרה מתחת לביתו לעבר בית הכנסת, וכך היה עובר מביתו לבית הכנסת מבלי לעבור ברחובה של עיר.
בכל הושענא רבה היה הרב מאריך מאוד הן בתפילה והן באמירת תפילות ההושענות. התפילה היתה מתחילה בעלות השחר ב-5:00 בבקר ומסתיימת בערך ב10 בבקר. לאחר מכן, הרב היה עושה סעודה למשתתפים בסוכתו, אך היה קובע מראש מי רשאי להיכנס. וגם הנהגה זו היתה לפלא, ונסתרת.
הרב היה בקי בכל מכמני התורה פשט רמז דרש וסוד. והיה מתמיד גדול, בכל זמן פנוי היה לומד.
הרב לא היה כמעט בכלל יוצא מביתו, אלא פעמים ספורות בלבד.
הרב הלך לבית עולמו בדמי ימיו בהיותו אך בן 63 שנה.
בבא סלי- רבי יעקב - רבי דוד- זכותם תגן עלינו אמן
חבל על דאבדין ולא משתכחין.
הרב נירצח בפרשת מסעי על ידי הרוצח הניפשע אשר דהן, והדבר רמוז בפרשה בפרק לה' פסוק יז' כתוב:
וְאִם בְּאֶבֶן יָד אֲשֶׁר-יָמוּת בָּהּ הִכָּהוּ וַיָּמת רצֵחַ הוּא מוֹת יוּמַת הָרצֵחַ: מהמילה אשר לאחורה" אשר ד- דהן י- ירצח, נ-נפש, ב- בבא ,א, אלעזר, ב- בן, מ- מאיר, א- אור, ו- ואו. דהיינו אשר דהן ירצח נפש בבא אלעזר אור ליום ואו, יום שישי.
וכן רמז רבי דוד ראשי תיבות אלה מסעי בני ישראל ראשי תיבות אמב"י- אלעזר משיח בן יוסף. וכן אמר בשם הבבא סאלי, אלעזר ראשי תיבות- אשרי עין לא ראתה זולתך" וכן אמר בשם הבבא סאלי שכאשר נולד ארי אלעזר זצ"ל הזמין בבא מאיר את הבבא סאלי שיהיה סנדק, והלה הסכים בתנאי שיקבע את השם. ולכן קרא לו אלעזר, כיון שבלילה בא לבבא סאלי בחלום רבי שמעון בר יוחאי ושאל אותו מדוע אין לו צאצה עם השם של אלעזר בנו של רבי שמעון!!!
זכות הצדיק תגן עלינו ועל כל עם ישראל. אמן.



הספד הבן והספד של רבי דוד אביחצירא שליט"א


הרב אברהם מלמד - קורות חייו של רבי אלעזר זצ"ל








אשר דהן שיחק בסרט לילדים כשוטר



הרב שלמה גאנצפריד -קיצור שולחן ערוך כו' תמוז תקס"ד תרמ"ו


הרב שלמה גאנצפריד נולד בשנת תקס"ד והלך לבית עולמו בכו' תמוז בגיל 82 בשנת תרמ"ו (1804-1886).
הוריו לא חסכו בכדי ללמד את הנער דעת, ואכן ראו ברכה בעמלם. בהיותו בן 8 נתייתם מאביו רבי יוסף. ואימצו כתלמיד וכאב רבי הערשלי חריף.
לימים נשא לאשה את בתו של הנגיד ר' יום טוב ליפא מודרר. חמיו העמיד לו סכום של כסף לצורך מסחר, פעם אחר פעם, אך הרב לא ראה ברכה בעמלו והפסיד את כל הקרן. 
(ויקיפדיה)
אף בהיותו עוסק במסחרו היה מתמיד בלימוד התורה, ופעם אחת כשהגיע אימו לביקור בבית המסחר, ושאלה מה העלה מהבקר? הוציא הלה מספר דפי חידושים, שכתב באותו בבקר.
בהיותו כבן שלושים ושבע, עלה לשמש ברבנות בקהילת ברעזאוויץ. ולאחר שבע שנים, שימש בעיר מולדתו, בקהילת אוונגאר כאב בית דין.
הרב עמד בפרץ כנגד הרפורמים של אותו הדור. ובשנת תרכ"ט, התאספו להם אלפים מהחרדים לדבר ה' בעיר הבירה בודפסט בראשות הגאון בעל ה"כתב סופר" ומינו את רבי שלמה לייצג את היהדות הנאמנה בפני שלטונות המדינה.
 בהיותו בגיל שבעים וארבע, חלה רבי שלמה ולאחר תפילות רבות, שערי רחמים לא ננעלו ותפילתם לא שבה ריקם ורבי שלמה קם ממיטת חוליו.
בגיל שבעים ושבע, שוב פעם חלה רבי שלמה, במשך שש שנים התייסר ממחלתו, ועם כל זאת לא פסק מלעמוד על משמר התורה והרבנות. 
בליל שבת קודש פרשת "ואלה מסעי בני ישראל" כ"ו תמוז שנת תרמ"ו, נחלש ולא יכל אף לקום ממיטתו, קיבל שבת קודש, קידש על היין - והוא כל כולו זוהר מטוהר השבת, אז הרגיש כי כלו כוחותיו וקיצו קרב, בני ביתו התאספו לחדרו ושם יצאה נשמתו בטהרה באמירת וידוי ובקריאת שמע ישראל.
חיבוריו וספריו של רבי שלמה גאנצפריד
הרב התפרסם במיוחד בעקבות ספרו "קיצור שולחן ערוך", וכן כתב ספר "קסת הסופר" על הלכות סת"ם. החתם סופר הורה לתלמידיו שלא יתנו רשות והסכמה לשום סופר אלא אם כן הוא בקי בספר הזה.
"תורת הזבח" בדיני שחיטה וטריפות. "לחם שמלה" על דיני נידה, טבילה ומקוואות. "אוהלי שם" על שמות אנשים ונשים לכתובה וגיטין. "פירוש על התפילות" פירושים והלכות על סידור "דרך החיים" לבעל ה"חוות דעת". "פני שלמה" חידושים על מסכת בבא בתרא. "שם שלמה" על סוגיות הש"ס. "אפריון" פירושים על התורה בדרך האגדה. ועוד ספרים אשר הניח בכתב יד ולא נדפסו.
זכות הצדיק תגן עלינו ועל כל עם ישראל . אמן.
אברהם מלמד

הכי נקראים