![]() |
קריעת ים סוף (תמונה ויקיפדיה-cc- Lidia Kozenitzky) |
משה רבינו עליו השלום נולד לעמרם ויוכבד בני שבט לוי. השם משה נקבע על ידי בתיה בת פרעה. "מן המים משיתיהו"
כיון שמסרה נפש להוצאתו מהיאור וכן גידולו בבית פרעה, לכן נקרא כפי מה שהיא קראה לו.
משה רבינו היה כבד פה בגלל מעשה שהיה שפחד פרעה שמא הוא מהיהודים ובסוף יירש אותו. לכן בדקו על ידי שהניח לפניו אבנים טובות וכן קערה עם גחלים. משה שלח ידו לקחת את האבנים, אך בא מלאך והסית ידו בכדי לקחת את הגחלים. ולשונו נכוותה ונעשה כבד פה וכבד לשון.
דבר זה מעניין מאוד מכיון שבכדי להעביר תורה שבכתב האבר הכי חשוב בגוף הוא הפה ועם כל זאת, הצליח להעביר לעם ישראל לדורותיו את התורה, אף שהיה כבד פה כאמור. מכאן שאין דבר העומד בפני הרצון. וכן מכאן שכאשר משמים שולחים אדם לשליחות, התנאים הפיזיים אינם מעכבים כלל וכלל.
כתוב במדרש שמשה רבינו היה כלוא אצל יתרו במשך עשר שנים.
וציפורה הייתה דואגת לו למזון. לימים גדל עץ שיתרו היה חפץ לעוקרו, אך לא יכל. לכן הבטיח שאם יעקור את העץ הרי ישחרר אותו. וכך היה והצליח משה לעקור את העץ ולכן שוחרר. מכאן ואילך משה רבינו היה משתמש בעץ זה כאשר היכה את מצרים.
משה רבינו הוציא את עם ישראל ממצרים על ידי עשרת המכות שהנחיל על פרעה ומצרים. לאחר מכן קרע לעם ישראל את הים. ולאחר מכן עלה להר סיני לקבל את התורה הקדושה. משה שהה בהר 40 יום ו-40 לילה. לאחר ירידתו, כיון שהשתהה החלו העם לעבוד את העגל. לאחר שניתץ את הלוחות עלה שוב 40 יום לבקש על העם. ושוב עלה 40 יום עד שקיבל את סליחתו של הקב"ה "סלחתי כדבריך" וכן קיבל לוחות שניות. בפעם השלישית ירד משה רבינו ביום הכיפורים.
נמצא שהיה בהר סיני בסך הכל 120 יום.
משה רבינו כתב את התורה 13 פעמים. לכל שבט בעם ישראל נתן חומש אחד וחומש אחד היה בארון הברית.
התורה מעידה על משה רבינו שהיה עניו "והאיש משה עניו מכל האדם אשר על פני האדמה".
מסביר הבעל שם טוב הקדוש. שכיון שכתוב כמים הפנים לפנים, כך לב האדם לאדם. משל לאחד ששם פניו כנגד המים. ככל שייתקרב יותר כך דמותו תראה במים פחות גדולה. עד שאם ישים ממש פניו על המים ייראו פניו בגודלם המקורי. וכתוב על הגאים- "אין אני והוא יכולים לדור בכפיפה אחת" זה אומר שבכדי זכות להשראת שכינה חייב להיות ענותן.
לכן רק משה רבינו שהיה עניו בתכלית יכל לזכות להשראת שכינה עד שנאמר "ולא קם נביא בישראל כמשה". "פה אל פה אדבר בו, במראה ולא בחידות".
זכה משה רבינו שכל התורה שבכתב והתורה שבעל פה עברה דרכו.
אומר רבינו האר"י ז"ל שכל גדול הדור בכל דור יש לו ניצוץ מנשמתו של משה רבינו. ולכן אומרת הגמרא על כמה חכמים "משה שפיר קאמרת", כיון שהיו גדולי הדור. והיה להם ניצוץ של נשמת משה רבינו.
משה רבינו נולד בז' אדר ונפטר בז' אדר. מקום קבורתו לא נודע, בכדי שלא יעשוהו עבודה זרה ח"ו.
אומרת התורה " זיכרו תורת משה עבדי, בכל ביתי נאמן הוא". הרי שהתורה נקראת על שמו.
בסוף התורה כתוב "וימת שם משה עבד ה'". שואלת הגמרא (ב"ב טו.) אם משה רבינו כתב גם את סוף התורה, אז איך כתב את המילים וימת שם משה? אלא מכאן ואילך, בשמנה הפסוקים האחרונים של התורה, הקב"ה אומר ומשה כותב בדמע.
שואל הבעל שם טוב הקדוש. אם כך לכאורה התורה אינה אמת, שהרי משה חי וכותב וימת משה? אלא מסביר הבעש"ט זיע"א, שהתורה נתנה ללא פיסוקים. אלא מילים מעורבבות. ורק לאחר שנעשו הדברים במציאות, כפי זה הופרדו המילים. ולכן בתחילה היה כתוב את אותיות התורה. ורק לאחר פטירת משה סודר שנכתב וימת שם משה. ודבר זה רמוז במה שכתוב בגמרא מכאן ואילך "הקב"ה אומר ומשה כותב בדמע" דמע זה לשון ערבוב. כפי שכתוב על פירות המדומעים, שמעורבבים יחדיו. לכן משה כתב את האותיות מעורבבות, ולאחר פטירתו סודר כך שכתוב וימת שם משה עבד ה'.
הדבר הגדול ביותר שאנו יכולים לעשות בכדי להנציח את זכרו של משה רבינו הוא, ללמוד את התורה הקדושה. כתוב בחז"ל, תורה מונחת בקרן זווית וכל הרוצה ליטול יבוא וייטול. ותלמוד תורה כנגד כולם. וכתוב בגמרא ברכות "אין לו לקב"ה אלא ארבע אמות של הלכה" שהם למעשה הפירוש המעשי לתורת משה רבינו עליו השלום.
זכות משה רבינו ע"ה תגן עלינו ועל כל עם ישראל אמן.
הילולת משה רבנו ז' אדר
הרב סיני מצילומי לוויין
משה רבנו
הרב אלי עמר - ז' אדר משה רבנו