הוריו זכו לפרי בטן לאחר שנים רבות בעקבות מצות הכנסת אורחים.
בהיותו בן 5 שנים, כבר נפטרו לבית עולמם שני הוריו. צוואתו של אביו אמרה:
"ישראל- אל תפחד משום דבר בעולם, כל מבוקשך תבקש מה' יתברך".
כך למעשה נולדה החסידות.
כך למעשה נולדה החסידות.
הבשע"ט התאלמן בגיל צעיר, ולאחר מכן התחתן עם אחות רבי גרשון מקיטוב.
הבעש"ט התבודד במשך 7 שנים ביערות. הוא אמר שרבו הוא אחיה השילוני שהוא למעשה רבו של אליהו הנביא זכור לטוב. אחיה השילוני אמר לו שעליו להתגלות, בגיל 36. מכאן ואילך הגיעו אליו תלמידים רבים, והפיצו לאחר מכן את אור החסידות. מי שהפיץ במיחוד את החסידות הוא הרב דב בר ממזריטש המכונה המגיד ממזריטש.
הבעש"ט התבודד במשך 7 שנים ביערות. הוא אמר שרבו הוא אחיה השילוני שהוא למעשה רבו של אליהו הנביא זכור לטוב. אחיה השילוני אמר לו שעליו להתגלות, בגיל 36. מכאן ואילך הגיעו אליו תלמידים רבים, והפיצו לאחר מכן את אור החסידות. מי שהפיץ במיחוד את החסידות הוא הרב דב בר ממזריטש המכונה המגיד ממזריטש.
יסודת החסידות התבססו על מספר נושאים עיקריים:
1. תנו עז לאלקים: כשם שה' מקבל כח מעם ישראל, כך גם הצדיק, מקבל כח
להשפיע, כאשר העם מאמין בו, ושומע לעצותיו.
2. אהבת ישראל, ללא הבדל דרגות ורמה בעבודת ה', ואף את הפשוטים ביותר.
3. עבודה פנימית של הלב. עד שמגיעים לאהבת ה', כמו איש שאוהב אשה (כפי שמסביר הרמב"ם פרק י' הל' תשובה). דהיינו לא רק אהבה הבאה מהשכל, אלא גם אהבה הבאה מהלב, להרגיש בלב, אהבה אמיתית.
4. יראת ה', בלב. פשוט פחד ה', לא רק מהשכל אלא גם מהלב.
5. והנובע משני האחרונים הוא- הדבקות כל רגע בה'.
6. ממילא נוצרת שמחה בעבודת ה', מכל מצוה עד בלי גבולות.
7. יסוד גודל הוא- שבשביל להתקרב לעבודת ה' חייב להדבק בצדיק מדריך ומורה דרך.
8. עבודת התפילה- הנובעת מאהבת ויראת ה' שמחה ואהבת עם ישראל.
9. יסוד גדול שהדריך עליו הבעש"ט הוא- האמונה שהכל בהשגחה פרטית עליונה, ואפילו דיבור של גוי בשוק הוא בהשגחה עליונה.
10. הרב החדיר לתלמידיו שבעיני ה' יתברך, יהודי פשוט שעושה מעשיו בתמימות ופשטות נחשב בעיני ה' יותר מאחרים.
מכאן ואילך אדם נעשה כלי להיות צדיק ועובד ה' אמיתי.
אין ספור מעשיות שזורות סביב דמות נפלאה זו של הבעל שם טוב הקדוש זיע"א.
נביא פה שתי מעשיות מייצגות חלק מיסודות החסידות.
מעשה שהיה כך היה: פעם אחד הגיע אחד מצדיקי הדור לתהות על קנקנו של הבעל שם טוב. כאשר דיברו השניים על היסודות של עבודת ה'. היה פרט אחד שהאורח לא היה מוכן לקבלו בשום אופן . והוא: שהכל בהשגחה פרטית עליונה ואפילו דיבור של גוי עובד עבודה זרה. לאחר שנפרדו לדרכם, קרא אחריו הבעש"ט- רבי, אתה יכול להאמין ולקבל מה שאני אומר, אך אתה לא רוצההההה. התהדהד הדיבור של הצדיק באויר העולם.
כאשר האורח כבר עבר כברת דרך, הוא עבר על פני עגלה הרתומה לסוסים, שנשבר לה אופן אחד מהעגלה. בכדי לתקן את הדבר היה צורך להרים מעט את
העגלה, ולהחליף את הגלגל הרזרבי. בעל העגלה הגוי, ביקש ממיודעינו שיעזור לו לסדר את העגלה, והלה ענה: שהוא כבר אדם מבוגר ואין לו יכולת לעזור, ותיכף ומיד המשיך בדרכו. ואז החל הגוי לצעוק: רבי אתה יכול, רק אתה לא רוצה.... הדהד קולו של הגוי בחלל האויר. ואז מיד נצנץ במוחו של הרב שהתווכח עם הבעש"ט, שהדיבור שיצא מפיו של הגוי זהה בדיוק לדיבור של הבעש"ט. ולכן הוא החליט שלא יתכן דבר כזה אלא בהשגחה פרטית, ולכן חזר לבעש"ט ונהיה אחד מחסידיו.
לאחר זמן מסויים הרב הודיע שלפני כמה רגעים אכן התבטלה הגזרה. כאשר שאלו התלמידים מה השתנה. הצביע להם הרב, על רועה צאן כפרי שתפילתו עשתה פירות. והיא גרמה לשינוי.
ובכן מי הוא אותו רועה צאן- הלא הוא יהודי פשוט עד מאוד שכל ימיו מבלה את עיתותיו עם הצאן. ביום הכיפורים, החליט הרועה שעליו להתפלל המנין. אך רק הגיע לבית הכנסת, הרגיש עצמו נבוך. כיון שהוא כל כך חפץ להתפלל ,אך הוא אינו ידוע איך. פשוט אינו יודע ספר ואינו יודע לקרוא. לבסוף הוא החליט: אני אומר את האותיות על פי סדר האלף בית, כפי שלימדו אותו בהיותו קטן, ולאחר מכן התפלל לקב"ה שיסדר את האותיות שיהיו כתפילה מעומק הלב לקב"ה. כיון שהוא עשה זאת בפשטות ובתמימות- הסביר הבעש"ט, תפילתו הרקיע שחקים והיא זו שביטלה את הגזרה....
הרי לנו שני ספורי מעשיות מהבעש"ט הקדוש. זכותו תגן עלינו.
הרב נפטר בשנת תק"כ בהיותו בסך הכל בן 62 שנים. והפלא פלא איך הצליח במעוט שנים אלו להחדיר לעם ישראל תנועה אדירה זו המכונה תנועת החסידות. ואינו אלא שיסודותיה ניכרים באמיתותן.
זכות הצדיקים יגן עלינו אמן.