4 באפר׳ 2017

הרב אריה לוין זצ"ל ט' ניסן

הרב אריה לוין זצ"ל- ויקיפדיה
הרב אריה לוין  נולד בשנת תרמ"ה והלך לבית עולמו ב- ט' ניסן בשנת תשכ"ט בהיותו בן 84 שנים (1885-1969), הרב כונה אבי האסירים או רב האסירים. בירושלים היה ידוע בשם ר' אריה.
הרב אריה לוין זצ"ל נולד באורלא שליד ביאליסטוק, בתחום המושב היהודי של האימפריה הרוסית (כיום בפולין) לר' בנימין ביינוש ולעטיל. הוא למד בסלוצק ובסלונים, ונחשב כמתמיד וכעילוי. בגלל גילו הצעיר לא התקבל בהתחלה ללמוד בישיבת וולוז'ין; רק מאוחר יותר התקבל אליה, ושם למד תורה מהרב רפאל שפירא. עלה לארץ ישראל באדר ה'תרס"ה (1905), ולמד בישיבת תורת חיים. הוסמך לרבנות על ידי הרב חיים ברלין, הרב שמואל סלנט והראי"ה קוק. נישא לצפורה חנה, בתו של הרב דוד שפירא, רב בקובנה, שהיה בנו של הרב חיים יעקב שפירא. הרב דוד שפירא היה גם חותנו של הרב צבי פסח פרנק.
כיהן כמשגיח בתלמוד תורה עץ חיים בירושלים. היה ידוע כבעל חסד, נודע בכינויו "רב האסירים" מפני שהיה נוהג במשך כעשרים וחמש שנה, כבר בתקופת המנדט הבריטי, ללכת רגלית בכל שבת לבקר את האסירים בבתי הכלא, לעודד את רוחם ולכתוב להם מכתבים. בפרט נודעו ביקוריו אצל אסירי המחתרות ועולי הגרדום. ביקר בקביעות גם בבית החולים למצורעים על מנת לעודד את יושביו.
לאחר מלחמת השחרור, כאשר הוחזרו לישראל גופותיהם של אנשי מחלקת הל"ה, שנה וחצי לאחר שנפלו בקרב, לא הצליחו אנשי הרבנות הצבאית לזהות בוודאות 12 גופות. לפתרון הבעיה שנוצרה הוטל על הרב לוין לערוך את גורל הגר"א - הטלת גורל שבאה לזהות את הגופות.
מידותיו הטובות ומעשי החסד הרבים שעשה היו למושא לסיפורים רבים על פועלו (הסופר שמחה רז שהיה ממקורביו קיבץ רבים מהם לשני כרכים), ובזכותם היה נערץ על חלקים נרחבים בציבור.
עם קום מדינת ישראל הקים את הישיבה הנקראת על שמו "בית אריה" והעמיד בראשה את חתנו הרב אליעזר פלצינסקי, נכדו של הרב נתן צבי פינקל, "הסבא מסלבודקה". כיום מונה הישיבה כמה עשרות תלמידים ביניהם רבנים ומורי הוראה מפורסמים. הרב פלצינסקי שימש כראש הישיבה עד לפטירתו בחודש תשרי תשס"ח (אוקטובר 2007). כיום עומד בראשות הישיבה בנו הרב שלמה יהודה פלצינסקי.
ידוע המעשה שהגיע לרופא יחד עם אשתו, ואמר לרופא, כואבת לנו הרגל. ומאז הדרשנים בסעודות שבע ברכות, נוהגים לספר סיפור זה, שמראה כמה היה מכבד את אשתו ומקיים מאמר חז"ל כפשוטו, "אשתו כגופו".
הרב לוין נפטר בערב שבת הגדול ה'תשכ"ט במרכז רפואי הדסה, ונטמן באותו היום אחרי חצות היום בבית הקברות סנהדריה, ובכך נתמלאה צוואתו שלא להספידו (הן בשל קדושת השבת והן בשל חודש ניסן שאין מספידין בו). על פי צוואתו נרשם במצבתו שהוא מבקש ממי שעולה לקברו שיאמר "אני מאמין באמונה שלמה בתחיית המתים".
הרב לוין התגורר במשך שנים רבות ברחוב הר גריזים שבשכונת משכנות ישראל. לאחר מותו נקרא הרחוב על שמו. רחובות נוספים נקראו על שמו גם בערים אחרות. ביולי 2005 הנפיקה החברה הממשלתית למדליות ולמטבעות מדליה לזכרו.
הדליקו נר לכבוד הצדיק הרב אריה לוין זצ"ל
עד כאן מקורות ויקיפדיה
בעקבות הרב אריה לוין זצ"ל - סרט תיעודי

הרב שלום משאש זצ"ל י' בניסן

הרב שלום משאש זצ"ל ויקיפדיה cc-by-2.5

הרב שלום משאש (כ"ב בשבט ה'תרס"ט - י' בניסן ה'תשס"ג, 13 בפברואר 1909–12 באפריל 2003) היה רבה הראשי של העיר קזבלנקה שבמרוקו, ואחר כך רבה הראשי של מרוקו, ולימים הרב הראשי של ירושלים, במשך 25 שנה. חיבר ספרים רבים בהלכה ובאגדה, ונחשב לאחד מפוסקי ההלכה החשובים שהוציאה מקרבה יהדות מרוקו במאה העשרים. הוא זכה לתארים "פוסק הדור", "גדול הדור", "מרן", ועוד, בפרט בקרב בני העדה המרוקאית, להם שימש מקור גאווה.
הרב העיד על עצמו באחד מספריו  'כל ימי נעורי לא ידעתי צורתא דזוזא (=לא ידעתי כיצד נראה מטבע כסף) וכל כסף תועפות נחשב בעיני לאַיִן נגד חשק תאוות לימוד תורה הקדושה'.

היה סמל מופת ודוגמה של רודף שלום, התרחק מאוד מן המחלוקת, השתדל ואף עלה בידו להיות מקובל נערץ ואהוב על כל החוגים והעדות בארץ ומחוצה לה, תוך שהוא מקרין אחדות ואהבה לכולם. לשכתו וביתו היו פתוחים לרווחה בכל שעות היום והלילה לכל דורש, אנשים ונשים, חכמים והמוניים, אברכים וקשי יום. הקדיש להם מזמנו המצומצם, קיבלם במאור פנים, בסבר פנים יפות, בנחת רוח ושמע אותם בסבלנות.
אף על הגויים היה אהוב ומקובל. בשנות כהונתו במרוקו, עמד הרב משאש בקשרים הדוקים עם המלך חסן השני, והמשיך לברך אותו ואת ממלכתו גם כשהתיישב בירושלים. הערבים במרוקו התייחסו לדמותו המלכותית בהדרת כבוד, וגלי הערצה אפפו אותם כשראו את מלכם מבקש את ברכת הרב היהודי. במשך הזמן המלך הפך לידידו האישי, ולפחות פעמיים בשנה היה הרב משאש מוזמן לבא לברך את המלך בטקס מלכותי ומפואר, כשהמלך מאזין לכל מילה ביראת כבוד, תוך שהוא עומד כפוף כל זמן הברכה. המלך העניק לו תליון ותעודה, המעניק לו מעמד של שופט במערכת המשפט של מרוקו, לא רק ליהודים אלא גם לגויים, והעניק לו סמכויות נרחבות נוספות, בכל הנוגע לביסוס מערכת הכשרות ועוד.
הרב משאש נהג לתבל את דרשותיו בהומור. כך בין השאר התבטא שהפירמידות במצרים שייכות לעם ישראל, כתשלום על עבודתם במצרים, מה עוד שעקב העובדה שרעיון בנייתם היה של יהודי- יוסף הצדיק, המצרים צריכים לשלם תמלוגים מתיירות. הרב משאש הדגיש רבות את הפנייה לציבור, ואת היחס החינוכי שיש לנקוט כלפי הציבור. כך בין השאר הוא קובע שבמידה שיש התנגשות בערב שבת, בין אמירת שיר השירים לדרשה, מוטב לקיים את הדרשה (ילקוט שמ"ש סימן צה).
הרב שלום משאש זצ"ל לפני הוצאת בול על שמו- ויקידפיה cc-by-2.5

מדת הענווה שלו הייתה מן המפורסמות. כשהיו מעירים על דברי הרב משאש, לא רק שלא היה מעורר איזו טינה ושנאה על המעירים, אלא היה עושה עצמו אסיר תודה, והיה מוסיף אהבה על אהבתו לאותם המעירים. והיה אומר שבזכות המעירים, זוכה הוא להבהיר את פסקיו יותר ויותר. הוא היה רגיל לומר שאדם שאינו מסכים עם הדברים שלו, מוזמן לכתוב לו ולנמק את דבריו, ואם ימצא שנפלה אצלו טעות בהלכה, יחזור הוא מהפסק ללא חשש. ולא התעייף מלענות אפילו חמש ושש פעמים, בחילופי מכתבים, על אותו עניין ועם אותו אדם, כמעיין המתגבר, במכתבים ארוכים ומפולפלים, גם כשהשואל היה אברך צעיר לימים, והיה מתייחס להערות בכובד ראש תוך שהוא מעיין בכל שורה ושורה ומנסה להבין את דעת המעיר לעומקה, מדוע הגיע להבין כדבריו, ורק אחר כך היה מחשב עם מי האמת.
לא פחד מלחזור בו כשהיה צריך, באמרו כי כך היא דרכה של תורה, ועשרות מכתבים דן ליישב ולחזק את מה שכתב בספריו ובמאמריו שראו את הדפוס, ואף בסוף ימיו שעברו קרוב לשבעים שנה מזמן שכתבם, עדיין היו הדברים ברורים לו והיה מפלפל בהם בין בכתב ובין בעל פה. למעשה כך התחבר הספר 'שמש ומגן'.
הרב דוד יוסף, רבה של הר נוף ובנו של הרב עובדיה יוסף סיפר, שבאחת מן הפעמים ששוחח עם אביו אמר לו שהוא כותב תשובה הלכתית החולקת על אחד מפסקי הרב משאש. אמר לו אביו: "אם הינך רוצה להשיב על דברי הרב משאש, תחזור על הדברים עשר פעמים".
יחסו של הרב למנהגים ודרך לימודו
הרב משאש היה בקיא וחריף בכל חלקי התורה, ובכל השאלות החדשות היה פוסק על פי הנראה מעיונו, אולם במה שכבר נהגו אבותיו רבני מרוקו - לא שינה, והיה מחזק ומברר את מנהגיהם. ואף לאחר שעלה לארץ ונתמנה לרבה של ירושלים לא שינה ממנהגי אבותיו. ואמנם ככלל ידוע כי בני עדות המזרח וצפון אפריקה נוהגים על פי פסקי רבי יוסף קארו בעל השולחן ערוך, אך מכל מקום דעת הרב משאש שבכל אותם דברים שיש בהם מנהג מבורר שכך נהגו בני עדה מסוימת, גם אם אינו כדעת השולחן ערוך, אין להם לשנות ממנהג אבותיהם.
הרב משאש החשיב בעיקר את הדבר הנהוג, ולא את המנהג הכתוב. כך ביחס למנהגי האר"י, לדעתו חלים רק על אלו העוסקים בקבלת האר"י (כגון ילקוט שמ"ש סימנים כא, לד).
ביחס למנהגי האר"י, שרבים מבני עדות המזרח קיבלום, דעתו הייתה שהם מיוחדים לעוסקים בקבלת האר"י, אבל לכלל הציבור הלכה כשולחן ערוך, זולת המקומות שיש בהם מנהג אבות ברור.
פעם סיפר הרב שהיה לפניו דין תורה. הרגלו היה להכין את הספר שבו צריך לעיין לפני השינה. הולך לישון, וקם בעלות השחר לעיין בסוגיא- ואמר שכך דרכו בקודש. כמו דוד המלך שהיה שם את הכינור שתבוא רוח צפונית תנגן בכינור וכך יתעורר. אצל הרב הכינור זה הספר שבו צריך לעיין.
מספר סרטונים ברשימת ההשמעה- על הרב שלום משאש זצ"ל
מספרי הרב שלום משאש זצ"ל
מזרח שמ"ש - הלכות איסור והיתר, ספר זה הוא ספרו הראשון של הרב משאש, נדפס בהיותו בגיל 25. (תרצ"ג – 1933).
תבואות שמ"ש - ארבעה חלקים, על דיני השו"ע.  תבואות שמש אורח חיים חלק חשן משפט חלק יורה דעה
שו"ת שמ"ש ומגן -  חלק א  חלק ב  חלק ג' שו"ת ארבעה חלקים. החלק הרביעי יצא לאור ב י' בניסן תשס"ז
בית שמ"ש - על היד החזקה לרמב"ם
ילקוט שמ"ש - קיצור לפסיקותיו על חלק או"ח, נערך על ידי הרב אריאל אדרעי (הוצאת ארז, ירושלים).
וחם השמ"ש - דרשות על התורה.
מקורות - ויקיפדיה

רבי יוסף קארו זצ"ל יג' ניסן קורות חיים

רבי יוסף קארו  זצ"ל נולד בשנת רמ"ח והלך לבית עולמו ביג' ניסן בשנת של"ה בהיותו בן 87 שנים (1488-1575).
רבי יוסף קארו ויקישביה
רבי יוסף קארו זצ"ל חב"ד
רבי יוסף קארו זצ"ל נולד בספרד, ולאחר גירוש ספרד, עבר מדינות מספר, עד שקבע את מקום מושבו בצפת. שם עסק בלימוד התורה בהתמדה עצומה, וחיבר את ספרו הבית יוסף במשך 20 שנה. ספר בית יוסף הוא ספר המראה מקומות מתוך הש"ס, להלכה שנפסקה בספר הטור. והרב הכריעה שם להלכה על פי שניים מתוך שלשה עמודי הוראה, בין הרי"ף רמב"ם ורא"ש. הרב היה גורס בכל יום ח"י פרקי משניות, בשמחה ובהתלהבות, עד שזכה ונולד מלימוד המשניות, מלאך מגיד, שהיה מדבר מתוך גרונו, מוכיחו ומלמדו דעת וכן אומר לו דברי תורה. את דברי המלאך המגיד, כתב רבי יוסף קארו בספרו מגיד מישרים. המלאך גילה לו שישנו יהודי שמחבר גם הוא ספר כמו השולחן ערוך ולכן עליו להזדרז בהדפסת ספרו. אכן הרב הזדרז, וכאשר ראה רבי משה איסרלאש, שהתפרסם ספר שולחן ערוך, לכן תימצת את ספרו, וקרא לו "ספר המפה", בו הוא מונה את המנהגים החלוקים של בני מדינות אשכנז, וכן במקומות מספר, חולק על פסקי השולחן ערוך. לאחר שאשתו הראשונה נפטרה עליו, התחתן הרב בשנית, ולימים שאף גם זו נפטרה, התחתן הרב בשלישית בגיל 80 ונולד לו בן בהיותו בן 84 ושמו יהודה, בן זה הדפיס את ספרי הרב. זכה רבי יוסף קארו, וספרו שולחן ערוך התקבל בכל תפוצות ישראל, ולכן נקרא שמו "מרן" ראשי תיבות "ממאתיים רבנים נסמך" בתחילה הסמיכו רבי יעקב בי רב, ולאחר מכן כל גדולי צפת ושאר חכמי ישראל. הרב קרא לספרו שולחן ערך, כפי שאמר ה' למשה רבינו שילמד את עם ישראל עד שהתורה תהיה לפניהם כשולחן ערוך ומוכן לסעודה. הרמ"א קרא לספרו "המפה" כאמור, דהיינו המפה שפורסים על השולחן בכדי לאכול. שאר הפוסקים שהודפסו, על השולחן ערוך נקראים, "נושאי כלים" כביכול הכלים הנמצאים על השולחן.
רבי יוסף קארו זצ"ל  מגיד מישרים ויקיפדיה
ציון רבי יוסף קארו ויקיפידה- צילמתי
כאשר ביקש להתחתן בשלישית כאמור, היו לפניו שתי הצעות, אחת מבוגרת, ואחת צעירה יותר. חשק הרב בצעירה. לאחר ימים הודיע שאינה חפצה, ולכן התחתן עם המבוגרת יותר אמר לו המלאך המגיד מתוך גרונו, שהזיווג האמיתי שלו, היתה השניה המבוגרת, רק כיון שלא היה עדיין ראוי להתחתן עימה, לכן נתנו בדעתו לנסות להתחתן עם הצעירה, ומשזו סירבה, אז כעת ראוי הוא להתחתן עם השניה. ואמר לו המלאך- דע שאשתך זו , היאא גלגול של תלמיד חכם גדול מאוד, שאילו היית יודע מי הוא היית מתבייש שתעשה לך איזה שירות שהוא, אלא כיון שתלמיד חכם זה היה קמצן בתורתו, לכן התגלגל באשה זו על מנת שתשמש אותך, ותעזור לך להפיץ את התורה, ועל ידי כך  תתוקן אותה נשמה.
מעשה זה כתוב בספר מגיד מישרים. רבי יוסף קארו היה פרוש וחסיד, המלאך המגיד היה מוכיחו על כך ששתה הרבה מים, יותר מהרגלו, וכן על כך שאכל כמה וכמה זיתים, ושזה בחינת תאוות. כן הוכיחו שיחשוב כל העת בתורה, ועל ידי כך, כל שרפי מעלה מחשיבים אותו מאוד. וכן סיפר לו המגיד, שכאשר תירץ איזו קושיא על אחד מהראשונים, אזי אותו ראשון שמח בו מאוד, כמו הרשב"א המאירי ועוד.
זכות הצדיק רבי יוסף קארו תגן עלינו ועל כל עם ישראל אמן.

יהושע בין נון כו' ניסן -"יהושע נער לא ימיש מתוך האהל"

ציון יהשוע בין נון- צילום מיכאלי cc
יהושע בן נון היה, על-פי המתואר בתנ"ך, מנהיג עם ישראל לאחר מות משה רבנו, בתקופת כיבוש הארץ והתנחלות השבטים. על פי התלמוד, יהושע בן נון הוא מחבר ספר יהושע.‏
יהושע בן נון השתייך לשבט אפרים והיה נכדו של אלישמע בן עמיהוד נשיא שבט אפרים.‏ לפי המסורת נולד יהושע במצרים, והיה בן 22 בזמן יציאת מצרים. יהושע מוזכר לראשונה בקרב שניהלו בני ישראל מול עמלק ברפידים, קרב אותו ניהל יהושע. לאחר מכן היה יהושע אחד משנים עשר המרגלים שנשלחו לתור את הארץ, יחד עם כלב בן יפונה. בהזדמנות זו, הוסיף לו משה את האות י' לשמו, שהיה בתחילה "הושע" (במדבר יג, טז). יהושע היה משרתו של משה ותלמידו. כאשר עלה משה להר סיני לקבל את לוחות הברית, ליווה אותו יהושע חלק מן הדרך.
לאחר מותו של משה, שמינה את יהושע ליורשו, הכניס יהושע את בני ישראל לארץ כנען, וניהל את מסע כיבוש הארץ, החל ביריחו והעי, דרך הניצחון על חמשת המלכים במקדה (שם אמר "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון"), וכיבוש לבנה, לכיש, עגלון, חברון ודביר, ועד לקדש ברנע בדרום, עזה במערב וחצור בצפון. נחלת יהושע בן נון הייתה אז תמנת חרס, ושם אף נקבר.
יהושע בין נון היה תלמידו הקרוב של משה רבנו וזכה ללמוד ממנו תורה פנים אל פנים. ראה סרטון התייחסות מורנו הרב עובדיה יוסף שליט"א. הממרא הידועה מחז"ל "והגית בו יומם ולילה" נאמרה על ידי יהושע בין נון- לא-יָמוּשׁ סֵפֶר- הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ והגית בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה לְמַעַן תִּשְׁמר לַעֲשׂוֹת כְּכָל-הַכָּתוּב בּוֹ כִּי-אָז תַּצְלִיחַ אֶת-דְּרָכֶךָ וְאָז תַּשְׂכִּיל: יהושע א-ח
סרטונים על יהשע בין נון

8 בנוב׳ 2016

הראש - רבנו אשר ט חשון

הראש - רבנו אשר בן יחיאל לפני כ-780 שנה.
רבינו אשר - הרא"ש,  נולד בשנת בשנת ד' אלפים תתקצ"ח לפני כשבע מאות ושמונים שנה לערך. והלך לבית עולמו בשנת ה' אלפים ע"ה (1250-1327) בהיותו בן 77 בט' בחשון.
הרא"ש היה תלמיד רבי מאיר מרוטנבורג. כאשר תפסו את רבי מאיר וביקשו סכום כופר גדול, אסף הרא"ש את הסכום אך רבי מאיר התנגד שיפדוהו ביותר מכדי שוביו, כפי שאומרת הגמרא במסכת גיטין פרק הניזקין.
הראש התפרנס מהלואות לגויים בריבית. ומחשש שיכניסו גם אותו לכלא, ברח. בבריחתו פגש את רשב"א שציוה לנהוג בו כבוד גדול. ולבסוף קיבל מכתב בקשה מהעיר טולדו שבספרד, שיבוא לכהן שם כרב, והרא"ש הסכים.
הראש כתב ספר שו"ת הרא"ש, וכן פירוש הלכתי על הש"ס. כותב הרב חיד"א (ברכ"י סי' כה') שנהגו במדינות ספרד לפסוק כדעת הרא"ש רי"ף ורמב"ם, וזו הסיבה שהשולחן ערוך ייסד את ספרו על שלשת עמודי הוראה אלה.
בנו רבי יעקב היה חי בצמצום עד ששאל את אביו, האם על מצבו נאמר, עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות? 
וענה האב- עם כל זאת עליך לחסוך פרוטות עבור משהו קטן לכבוד שבת קודש. מה שמראה איך שהיו חיים בדחקות גדולה.
המעניין הוא שאף שהרא"ש היה ממדינת אשכנז, עם כל התקבלו פסקיו בקרב יהדות ספרד, בעקבות בריחתו לטולדו. בבחינת "גם זו לטובה".
זכות הצדיק יגן עלינו אמן. הדליקו נר לכבוד הצדיק.
שו"ת הראש להורדה חינם
אורחות חיים רבינו הראש
לכל ספרי הראש לאחר מעבר חפש בשם מחבר : אשר בן יחיאל



רחל אימנו יא חשון

רחל אימנו היא האמא של עם ישראל  -יא' חשון
קבר רחל אימנו
רחל אימנו
יעקב שוואקי - מאמא רחל מתורגם

ניסים בעזה
חיים ישראל - אמא רחל 

רחל מבכה על בניה - מאנה להינחם
מעשה עם רבי חיים שמולביץ' זצ"ל ראש ישיבת מיר 
שבשעת מלחמת ששת הימים, כאשר הירדנים הפציצו את ירושלים,
נסע יחד עם תלמידיו, ל קבר רחל אימנו.
כאשר הגיעו לקבר רחל אירגנו מיד תפילה וקריאת תהלים בחבורה
בסיום התפילה, נשא רבי חיים תפילה. רחל- אומר לך הקב"ה מנעי קולך מבכי, עינייך מדימעה, כי יש שכר לפעולתך.
אך אני בנך חיים אומר לך אמא רחל
אל תמנעי קולך מבכי, עינייך מדמעה
תיבכי תיבכי תיבכי.... אמא רחחחל...
רבים נושעו בזכות רחל אימנו
ביום יא' חשון הוא יום הפטירה של רחל
הדליקו נר ,התפללו ותוושעו בזכות רחל.

הרב יהודה צדקה זצ"ל - קורות חיים יב חשון

רבי יהודה צדקה זצ"ל יב חשון hartkhh ויקיפדיה
רבי יהודה צדקה נולד בשנת תר"ע והלך לבית עולמו ב-יב' חשון בשנת תשנ"ב בהיותו בן 82 שנה (1910- 1991).
הרב נולד בירושלים עיה"ק לרב שאול ושמחה צדקה. השם יהושע נתוסף על פי חלום של אמו, והשם חיים ניתוסף לו בימי חוליו. אמו של רבי יהודה צדקה היא בת אחותו של רבינו יוסף חיים זיע"א. בצעירותו התחנך בת"ת בני ציון ולאחר מכן בישיבת פורת יוסף בהיותו בן 24 נישא ובהיותו בן 27 מונה ע"י הרב עזרא עטיה למסור שיעוירם בפורת יוסף גאולה. בגיל  60 מונה לראש ישיבת פורת יוסף.
הרב התגורר בגאולה ובשנותיו האחרונות עבר לגור בשכונת בית ישראל.
מתלמידיו הרב מרדכי אליהו זצ"ל, הרב יהודה מועלם, חכם בן ציון אבא שאול, הרב יוסף עדס זצ"ל, ייבדל לחיים מורינו הרב עובדיה יוסף שליט"א ועוד אלפי תלמידים (ע"כ ויקיפדיה)
בצעירותו שלחו אותו לתלמוד תורה מקומי. בא לבית וסיפר לאימו שהרב אכל ללא נטילת ידיים. האם הצדיקה הזדעקה, ומיד הוציאה אותו מהת"ת, וחיפשה לו מלמד פרטי. ואף שהיתה חיה בדוחק גדול, היתה מוכנה להשקיע בכך. ואכן הילד גדל ליראת שמים. ולאחר מכן הועבר לת"ת בני ציון. 

הרב יהודה צדקה חכם ששון לוי- יהודי עירק
הרב מסר נפש כל ימיו על חינוך ילדי ישראל ואף עודד והקים יחד עם מורינו הרב עובדיה יוסף שליט"א את רשת החינוך התורני. ומספרים שפעם כאשר הגיע אליו ראש ישיבה שרוצה לסלק תלמיד, אמר לו- התענית על הבחור? איך אתה יכול להוציא בחור מבלי להתענות עליו.,הלוא זה ממש פיקוח נפש, שלו ושל כל הצאצאים אחריו. פעם הגיע אליו אברך שהתמנה להיות רב שכונה, לקבלת ברכה. אמר לו- אמור לי- בשכונה שקיבלת ישנם ילדים שאינם בתלמוד תורה? אם כן עכשיו עליך לדאוג להכניס את כולם לת"ת. וכי שררה קיבלת? עבדות קיבלת!!!
היה איש אמת- פעם ביקש תלמיד אישור שלומד בישיבה. הביאו לפניו "בלאנק" של פורת יוסף העתיקה, וכעת היה בפורת יוסף גאולה. אמר- אינני מוכן לחתום על מסמך זה, הרי זה שקר, כיון שאני כעת בגאולה ולא בעיר העתיקה. כאשר ניסע ונהיה שם, אחתום לך על האישור!!!
למד במשך שנים רבות חברותא בקבלה יחד עם הרב ששון מזרחי המקובל, והצדיק הנסתר. כאשר היה מגיע תלמיד, היו מכסים את ספר הקבלה, ומראים כלפי חוץ גמרא.
כאשר התחתן אשתו ביקשה שיקנה מקרר. אמר לה- ספר תורה אין (ועתה כיתבו לכם את השירה, זה חיוב על כל יהודי לכתוב ספר תורה) ואת רוצה שאקנה מקרר?!! חסך הרב במשך שנים, הכניס ס"ת לביהכ"נ ולאחר מכן קנה לבית מקרר.
לרב לא טלפון בבית שנים רבות. בני משפחתו הפצירו שיזמין טלפון. אמר להם, למה אני צריך טלפון? ענו שזה טוב. לאחר שנענה, יום אחד כשכם להתפלל בנץ, נתקעה ידית הדלת ולא הצליח לצאת לתפילה בזמנה. התקשר לחתנו הרב יעקב שיכנאזי שגר בשכנות, וביקש שיבוא לסייע בידו לפתוח את הדלת. הלה הגיע ופתח. לאחר התפילה אמר החתן- רבינו, כבודו רואה שזה טוב טלפון, אחרת איך היית מתקשר? ענה הרב- אם לא היה טלפון, הדלת לא היתה נתקעת!!!
סיפר הרב יעקב שיכנאזי, שלאחר חתונתו, מסר שיעור בשבת. התייעץ עם הרב מה ללמד, אמר הרב, הלכות נידה. כאשר סיימו את כל השולחן ערוך לאחר שנה ויותר, שוב התייעץ עם הרב, ומה עכשיו? ענה הרב, הלכות נידה. והדבר חזר על עצמו פעמים רבות. וכך נעשה הרב שיכנאזי בקי גדול ומומחה להלכות אלו, עד שמינוהו למו"ץ בבד"ץ הספרדי שבגאולה. אמר לימים הרב שיכנאזי- תראו מה גדלה חכמתו של הרב (שבזכות עצה זו הגיע למה שהגיע).
פעם הגיע בחור להתקבל לישיבה, והרב ראה שאינו מתאים, עם כל זאת, הזמין את הבחור לאכול בביתו ארוחת צהריים, כיון שהשעה התאחרה, עד שנבחן בישיבה.
כל ימיו היה ישן מוקדם, וקם לפני עלות השחר, לחבר את היום והלילה בלימוד תורה. אף שהיו מזמינים אותו לחתונה, היה מגיע והולך מוקדם לפני 21:00. אמר- אני את שלי עשיתי, זה שעושים את החופה מאוחר זה עניין שלהם, הקימה מוקדם יותר חשובה.
בסוף ימיו היה מתפלל בבית כנסת קובאיוף הסמוך לביתו. בבית ישראל. היה מוסר שיעור במשנה ברורה בין מנחה לערבית. והיה מקפיד להגיע לתפילה בנץ בדיוק 37 דקות לפני נץ החמה, (שזה זמן מדויק להתפלל בנחת), ולהגיע לעמידה בדיוק בנץ. פעם אחת השמש "משאלה" ע"ה, התחיל עקידה וקורבנות 40 דקות לפני הנץ, כשהגיע הרב וראה שהתחילו כבר, גער בשמש "למה מתחילים לפני הזמן, יגידו יהודה צדקה, מאחר לתפילה"!!!
הרב היה קורא לאחר התפילה חק לישראל (זכור לי שהיה קורא ללא תוספת לחק שתיקן הרב חיד"א, כיון שהיה ממהר להגיע לישיבה בזמן, זכור כך כיון שהיה קורא בקול).
בראש השנה היה קורא לציבור את המוסר המודפס בסידורים של מנצור, את מוסר הרש"ש. העמידה היתה בנץ החמה. ומסתיימת התפילה כולה לא יאוחר מ-9:40 (שעון חרף). בחצות היום היו מגיעים שוב לבית הכנסת, והיו קוראים את כל התהלים (בכל יום תהלים אחד), ולאחר מכן אדרא זוטא ורבא כפי מה שמספיקים. פעם אחת שנה לפני פטירתו, הניח הרב את ראשו על השולחן לעשר דקות מנוחה בשעה 14:30. אמר על כך בנו חכם משה צדקה- אבא היה עייף מאוד היום. (כוונותו- שאם בראש השנה, אף שהיה לאחר חצות, הרב נח כמה דקות, זה מראה שהיה עייף מאוד).
בכל שבת לאחר תפילת שחרית, היה מוציא ס"ת שהכניס לביהכ"נ והיה קורא שניים מקרא, ומהחומש שניים תרגום.
פעם אחת הייעץ עימו אברך, על מקום עבודתו של אשתו, שאולי יש שם חשש ייחוד. אף שהשאלה היתה פשוטה בהלכה, הרב ברב עוונותו אמר- אתייעץ עם חכם בן ציון. 
רבי יהודה צדקה זצ"ל עלון מידות
פעם הגיע חייל וביקש מהרב ברכה שיהיה בחגים בבית ולא בשמירה בצבא. אמר הרב- התפלל אתה, אך היה זה בכדי לעודדו להתפלל. ואכן הרב התפלל על הבחור. וכאשר אכן השתחרר באופן פלאי מהתורנות בשמירה בחג, כשראה אותו הרב שמח, ואמר- נו, השתחררת בסוף... כמי שיש לו חלק בתפילות לענין.
היתה לרב יראת שמים טהורה, והדבר היה ניכר בדרושתיו, ודברים היוצאים מן הלב היו נכנסים ללב. 
חבל על דאבדין. 
זכות הצדיק יגן עלינו ועל כל עם ישראל. אמן.
אברהם מלמד 

הספד של מורינו הרב עובדיה יוסף שליט"א על רבי יהודה צדקא זצ"ל

חזון איש - רבי אברהם ישעיה קרליץ זצ"ל טו חשון


חזון איש נולד בשנת תרל"ט  והלך לבית עולמו בטו' חשון בשנת  תשי"ד  (1878-1953) בהיתו בגיל 75.
חזון איש ויקיפדיה
חזון איש - ויקיפידה
כבר בצעירותו התמיד ועמל בלימוד התורה. החזון איש התעמק כל ימיו בלימוד ההלכה, להוציא את האמת לאורה, על ידי עיון נמרץ בדברי רבותינו הראשונים כמלאכים. אחיו רבי מאיר קרליץ העיד שבבר מצוה שלו קיבל על עצמו החזון איש ללמוד תורה בכל כוחו. בצעירותו נחלק עם חבריו בדרך הלימוד. בעוד שהם היו לומדים בדרך פלפול, בחר לו החזון איש ללמוד הלכה בדרך עיון. לכן הרבה ללמוד בספר בית יוסף. ולימים אמר שעל ידי לימוד הרבה בית יוסף למד דרך כיצד לפסוק הלכה, לאחר שיש ריבוי דיעות בראשונים, ועם כל זאת פסק הב"י כאחת השיטות. הרי שלמד ממנו את דרך ההכרעה בדברי הפוסקים. לימים הגיע אליו אחד מחבריו לשאול אם ההדס שלו כשר לפי ההלכה. ואז אמר החזון איש שאילו אותו למדן היה לומד הלכה כפי שעשה הוא בצעירותו, הרי שלא היה צריך כעת להגיע לבית הרב לשאול דבר זה. סיפר החזון איש שכאשר היה לומד בצותא עם אביו ואחיו והיו מגיעים למבוי סתום בביאור הסוגיא, היו נותנים מעות לצדקה ופורשים כל אחד לצידו, ועורכים תפילה. ולאחר מכן חוזרים ללימוד, ומוצאים בדרך פלא, ביאור חדש ונכון לסוגיה. הרב לא רצה להתבלט ולהתפרסם, ולכן כאשר רצה לפרסם את כתביו הלך לבית דפוס וביקש להדפיס ספרים שנתן לו בעבר "זקן" אחד, וביקש שיקראו לספר "חזון איש". הלומדים קיבלו בהערצה את הספרים, אך לא ידעו מי הוא אותו חזון איש. כאשר נשנה הדבר פעמיים ושלש, הבינו שחזון איש הוא ראשי תיבות "אברהם ישעיה". מכאן ואילך התפרסם שמו של הרב למאוד. החזון איש למד מתוך יסורים גדולים, והתבטא פעם שרב ימיו היה בבחינת חולה שיש בו סכנה, כיון שמצב בריאותו היה רופף. ועוד בצעירותו, היה לו כאב בעיניים, וכאשר הגיע לרופא אסר עליו ללמוד תקופת מה, ואימו השתדלה להשפיע עליו לקיים את דברי הרופא, ולרב היה צער גדול מענין זה שצריך להפסיק מלימודו בגלל הבעיה בעיניים. מספרים שפעם ראוהו לומד תוך כדי שרגליו היו מורמות, הסביר הרב שכיון שרגליו כאבו, ובתנוחה זו יש פחות כאב, לכן בכדי להמעיט  מכאביו ובכדי שדעתו תהיה פנויה ללימוד, לכן לומד בצורה זו. 

קבר ציון חזון איש. צילום וavishai teicher
לימים כאשר עלה לארץ בחר לגור בבני ברק, כיון שאם היה גר בירושלים היה עליו לפסוק כמנהגי ירושלים, ולכן בחר לו מקום חדש שעדיין אין בו מנהגים. לימים נעשה גדול הדור, וכל דבר קטון וגדול על נעשה על פיו. בחורים רבים היו מגיעים אליו להתייעצות, והיה מורה להם דרך בעבודת ה' ובדרך הלימוד. ידוע שהיה אומר שבענין המוסר כבר אמרה המשנה באבות "לב טוב כנגד כולם" ולכן אין צורך ללמוד מוסר בדרך של חלוקת המידות לפרטים קטנים, ענוה נדבנות חריצות ועוד, אלא שבלב טוב, יש הכל, וכן צריך לעבוד על לב טוב. ובזה יצא כנגד שיטת רבי ישראל סלנט שחילק את עבודת המידות לפרטים פרטים. החזון איש קבע מסמרות בעולם התורה, לדרך של עיון עד לפסיקת השמעתא אליבא דהילכתא.
 זכות החזון איש, רבי אברהם ישעיה, יגן עלינו ועל כל עם ישראל אמן.

סרטון וידאו נדיר - חזון איש


סיור בבני ברק

הרב שך מנחם אלעזר מן שך זצ"ל טז חשון

הרב שך זצ"ל
הרב  אלעזר מנחם מן שך נולד בשנת תרנ"ח והלך לבית עולמו בט"ז חשון בשנת תשס"ב בהיותו בגיל 103 (1898-2001)
הרב שך עמל בתורה ללא לאות במשך שנים רבות. וכבר בגיל 11 החל ללמוד בעיר פוניב'ץ. בגיל 15 עבר לישיבת סלובודקה. בזמן מלחמת העולם הראשונה חזר לביתו, בגיל 17 עבר לישיבת סלוצק. שם למד מתוך דחקות נוראה. היתה לו שם חולצה אחת, ולא הסתפר במשך שנה וחצי!!! בגיל 23 מונה לר"מ בישיבת סלוצק, ובגיל 25 התארס עם בת אחותו של הרב איסר זלמן מלצר.  בגיל 36 מונה לראש ישיבת נובהרדוק. בגיל 43 עלה לארץ ישראל, ושנה לאחר מכן מונה לראש ישיבת נובהרדוק בירושלים, בהמלצת החזון איש. בשנת תשי"ב בהיותו בגיל 54 מונה לראש ישיבת פוניבץ', בה כיהן כראש ישיבה במשך 50 שנה.
הרב שך זצ"ל -הרב אירה דרעי
הרב שך התייחס לכל פונה ושואל באופן אישי. לשם דוגמא, מספרים שפעם הגיע אליו אברך צעיר שהסתפק אם לקנות דירה במקום מסויים בבני ברק. יום אחד ראו את הרב הולך בדחיפות לאיזה מקום. וכשחזר שאלו לאן הלך, והסביר שבכדי שיוכל לייעץ לאברך באמיתות עליו לבדוק לפני כן את המקום היטב, ולאחר מכן לענות.


הרב שך זצ"ל - ויקיפדיה
בחור שהיו לו ספקות באמונה הגיע לרב שך, לקח הרב שך תפוח, ואמר לו הנה הבט, מפה רואים את בורא עולם!!!. כאשר היה הרב שך מכין שיעור הכללי בישיבה, היה מכינו מספר שעות, והיה הולך הלוך ושוב  בישיבה, ומחשבן את הסוגיא, כאילו זה פעם ראשונה אומר שיעור זה!!! הרב דירבן יחד עם הסטייפלר  זצ"ל שיקימו מערכת עיתון ייחודית לציבור הליטאי, ולכן הוקם עיתון יתד נאמן. הרב שך הבין את החשיבות של הקמת מפלגה לציבור הספרדי, ולכן עודד את הקמת ש"ס. ידוע הנאום של הרב שך שנקרא לימים "נאום השפנים" בו הרב דיבר אל אניש הקיבוץ איך שעזבו את מורשת ישראל, ומספרים שהיה יהודי קיבוצניק ששמע את הדברים היוצאים מהלב, ויחד עם שני בניו חזר למסורת ישראל סבא.
הרב שך היה ידוע כאיש השקפה הרואה דברים למרחוק, ולכן היה במשך עשרות שנים כמנהיג של הציבור הליטאי בארץ הקודש. פעל רבות חיזוק היהדות והתורה בארץ ישראל ובעולם כולו. ולא הסכים לשנות כהוא זה, מהנהגת הישיבה, מכפי מה שהיה נהוג בישיבות הליטאיות בחו"ל.
זכות הצדיק יגן עלינו ועל כל עם ישראל אמן.
הורדת שיר "משנה אחת" שיצא לרגל יום היורצאייט של הרב שך.



רבי שלמה קרליבך - טז חשון

רבי שלמה קרליבך נולד בשנת תרפ"ה והלך לבית עולמו  ט"ז חשון בשנת תשנ"ה בהיותו בן 69 (1925-1994).
הרב קרליבך היה זמר נגן ומלחין יהודי חסידי אמרקאי, מורה רוחני ומספר סיפורים. הרב קרליבך הידוע בכינויו "הרבי המרקד", הוא מבשר ומייסד ז'אנר מוזיקלי הקרוי על שמו, ונחשב לאחד מגדולי הזמרים החסידיים של המאה ה-20.
הרב קרליבך למד בישיבת ליקוויד ונחשב לעילוי כבר בגיל 14. הרבי אהרן קוטלר צפה לו עתיד מזהיר כתלמיד חכם. בעת לימודיו הוסמך לרבנות והתפרנס מחזנות בימים נוראים.
בשנות העשרים לחייו התודע לחסידות חב"ד לריי"ץ וכן לרבי מליובאויטש, ואף נשלח על ידם לשליחות בהיותו בגיל 25. לאחר מכן ניתק קשר עם חב"ד והושפע מתורתו של רבי נחמן מברסלב והרבי מאיז'ביצה. בליווי הגיטרה שלו נדד ברחבי ארצות הברית להופעות ועשיית נפשות.
אלמנתו, נעילה קרליבך הביאה (באלבום הנשמה לך) את דבריו המסבירים את ההשראה לשיריו ולפעולות והדברים מדברים בעד עצמם:

שלמה קרליבך
כשהתמניתי לרב, הבנתי כי רוב האנשים אינם מגיעים לבית הכנסת, ורק עשרה אחוזים מהם נוכחים בתפילות. אם הקהל שלך אינו מגיע, אתה צריך להגיע אליהם. אבל אינך יכול לדבר איתם, אתה צריך לשיר להם. לכן לקחתי את הגיטרה, ובלי לדעת איך אגיע אל כל אחד, התחלתי לשיר. הנס היה שהאנשים החלו להקשיב לי ולהזמין אותי לשיר. התמחותי המיוחדת הייתה ליצור את השיר. נטלתי מילים מהתפילות ומספרי נביאים, המדברים על עולם טוב יותר ועל שלום עולמי, על אהבה כלל עולמית, ועל אחדות בין אנשים. השירים שלי לא היו נגד משהו. הם היו בעד. להעביר אל הלבבות תחושה של טוהר. כל אחד יכול לשיר את שירי, הם נותנים כח כמו גלולת ויטמין יהודית.





בגיל 38 עשה בפעם הראשונה הופעה מוקלטת. וכך החל בסבב הופעות יחד עם הגיטרה לקרב את ההמונים.
בגיל 48 נישא לנעילה מטורונטו ונולדו להם שתי בנות נשמה ונדרה. נשמה ממשיכה את המסורת המוזיקלית של אביה.
עוד כשהיה בגיל 43 הקימו חסידיו את היישוב "מבוא שערים" שעל יד לטרון, הרב בנה שם את ביתו, וחילק את זמנו יחד עם ביתו בארה"ב.
קרליבך נפטר בגיל 69 בט"ז בחשון תשנ"ה (1994), מהתקף לב, במטוס כשהיה בעיצומה של המראה. השיר האחרון שניגן קרליבך, דקות קודם פטירתו, היה הפסוק "חסדי ה' כי לא תמו כי לא כלו רחמיו". על פי עדותו של הרב ישראל מאיר לאו, במסע הלוייתו שרו המלוים חלק מפזמוניו וניגוניו, והשיר האחרון שנוגן במהלך הטמנת גופו הוא השיר ברכי נפשי את ה' בלחנו של הרב שלמה. כיוון שפיזר את כל כספו לצדקה, נפטר קרליבך חסר פרוטה, ותלמידיו נאלצו לקבץ תרומות כדי לארגן את מסע הלוויתו. הוא נטמן בירושלים, בהר המנוחות.
דבר שמייחד מאוד את סוג עבודת השם שלו היא ממרא של הבעל שם טוב הקדוש שאמר:
דוד המלך התפלל לשם יתברך: "הורני ה' דרכך ונחני באורח מישור".
ישנם שני סוגי עבודת ה':
1- דרך- דהיינו דרך סלולה שהיא תורה תפילה וחסד.
2- אורח- דהיינו דרך שאינה סלולה שהיא קירוב רחוקים שלא בדרך הרגילה.
לדרך השניה נמשכה נשמתו הקדושה של רבי שלמה קרלביך.(מקורות: מלוקט חלק מויקיפדיה, וחלק מידע אישי).
שירי שלמה קרליבך - אתר אלפי שירים להאזנה ולצפיה


                    לחץ על הריבוע האפור כאן לצפיה ברשימת ההשמעה

הכי נקראים