10 באוג׳ 2016

החוזה מלובלין- רבי יעקב יצחק מלובלין- ט' באב תק"ה- תקע"ה וידאו

 Krzysztof Schabowicz הזכויות שמורות ויקיפדיה
רבי יעקב יצחק מלובלין המכונה "החוזה מלובלין" נולד בשנת תק"ה והלך לבית עולמו בגיל שבעים בשנת תקע"ה (1745-1815).
החוזה מלובלין נקרא כך כיון שעיניו הקדושות היו רואות למרחקים, וכן היה אומר לחסידיו עתידות כמו חוזה (נביא) ולכן קראו לו בשם זה.
בכדי לקדש את עיניו, הרב שם כיסוי על על עיניו במשך שנים רבות, ולימים כאשר הוריד את הכיסוי, איבד את חוש הראות. אך היה רואה למרחקים בראיה רוחנית.
בתקופתו היה חי הרב עזריאל הורביץ זצ"ל מי שכונה בעל "ראש הברזל" שהיה מתנגד לדרכי החסידות. ופעם שפגש את החוזה אמר לו: הרי מגיעים אליך החסידים כיון שחושיבים שאתה בר אוריאן, אם תודיע לחסידיך שאין בך תורה כלל, הרי שלא יגיעו. וכך שמע החוזה לעצתו, ובשבת הודיע לקהל חסידיו שאין בו כלל תורה. אך החסידים בשומעם זאת התקרבו אל הרב יותר כיון שראו את רב ענוותו. לאחר זמן שנפגש שוב עם "ראש הברזל" אמר לו- החסידים מתרגמים את דבריך כענוה לכן אמור להם שאתה למדן וידען גדול בתורה. אמר החוזה, תורה איני יודע, אבל גם שקרן אני לא!!!
פעם אחת שיבח החוזה בעל בית פשוט שרצה לעשות מצוה של חסד והיה מחלק מסרקים לכל מי שהיה יוצא מהמקוה. שיבח החוזה מאוד את האיש הפשוט שעושה מעשיו בתמימות.
שמע זאת בעל ראש הברזל וליגלג. והביא ראיה לדבריו מדוד המלך- שהרי מספרת הגמרא שדוד נכנס למקוה ונזכר שהוא ערום מהמצוות עד שנזכר במילה ויצא ואמר "למנצח על השמינית מזמור שיר" ואמרו רבותינו על המילה שניתנה בשמיני. אם כן אם זו מצוה לחלק מסרקים במקוה היה לו לדוד המלך לחלק מסרקים. וכך היתה לו עוד מצוה, אלא ודאי שאין בזה מצוה כלל.
ענה החוזה- כבודו שכח גמרא מפורשת בסנהדרין שאומרת: מלך לא מתרחץ עם אחרים משום כבודו, לכן לא היה יכול לעשות מצוה זו!!!
לימים תלמידי החוזה מלובלין יצאו חוצץ כנגד רבי אריה לייב בעל קצות החושן, וביזו אותו. בעל קצות החושן נידה אותם כפי שכתוב בשולחן ערוך, שרשאי תלמיד חכם לנדות מי שמבזה אותו. התלמידים בצר להם נסעו ללובלין. אך הרב הורה לשמש שלא להכניסם עד עבוד 30 יום, דהיינו ימי הנידוי. כעבור 30 יום, אמר להם החוזה- כתוב יען אשר דיברתי בעבדי במשה- ופירש רש"י משה אף על פי שאינו עבדי, עבדי אף על פי שאינו משה. החלק האחרון מובן, משה עבדי אף על פי שאינו משה, אך החלק הראשון תמוהה, משה אף על פי שאינו עבדי, אם אינו עבדו, אז מה בכך שקוראים לו משה?
והביאור הוא- הסביר החוזה- ישנם שני סוגי צדיקים, ישנו בחינת עבד וישנו בחינת משה. בחינת העבד הוא מי שדבק כל רגע בה' יתברך, אך ישנו בחינה של משה, שכל ימיו עוסק בתורה הקדושה. וזהו בחינת משה. לכן כיון שבעל הקצות הוא בחינת משה, מה לכם לזלזל בכבודו???
רבי אורי מסטרליסק (המכונה- שרף הקדוש) היה אומר על החוזה- לובלין היא ארץ ישראל, חצר בית המדרש שלו היא ירושלים, בית המדרש עצמו הוא הר הבית, דירת החוזה- אולם העזרה וההיכל, וחדר החוזה- היא קודש הקודשים, וה' בעצמו מדבר מגרונו של החוזה מלובלין!!!
סוף ימיו בזמן שמחת תורה, הרב לא שם ליבו, ונפל מהחלון, ונחבל כל גופו, ונפל למשכב.המתנגדים היו שמחים על כך. כשסיפרו את הדבר לחוזה- אמר- כאשר ייפטר מן העולם, כולם יהיו עצבים, ואפילו מים לא ישתו, והחסידים לא הבינו דבריו, אך כאשר נפטר בט' באב הבינו היטב מה היתה כוונתו.
זכות הצדיק תגן עלינו ועל כל עם ישראל אמן.
מקורות: שרי המאה לרב מיימון, ידע אישי.
קורות חיים החוזה מלובלין הרב אברהם מלמד
סיפור השעון של החוזה מלובלין מפיו של יהודה עצבה

הכי נקראים