הרב מנשה קליין הלך לבית עולמו בכ"ט אלול תשע"א כשהו בן 90.
הרב נולד בשנת תרפ"א.
הרה"צ רבי מנשה קליין, האדמו"ר מאונגוואר נולד לרב אליעזר זאב שהיה רב באונגר שבצ'כיה. הרב מנשה קליין חיבר שו"ת משנה הלכות.
הרב מנשה קליין שימש כראש ישיבת "בית שערים" בברוקלין וכראש ישיבת אונגוואר בשכונת רמות בירושלים.
האדמו"ר עלה לישראל לפני למעלה מעשר שנים, ומאז חילק את זמנו בין קהילתו שבארה"ב לזאת שבישראל.
הרב מנשה קליין זצ"ל
הרב מנשה קליין היה חותם מנשה הקטן, ברב ענוותו. היה פוסק אדיר. וחיבר שו"ת רבים. היה מתכתב רבות עם הרב יעקב ישראל זצ"ל. וכן היה מתכתב רבות עם הרב עובדיה יוסף שליט"א ומעריך את דעתו מאוד.
מעשה והגיע לרב מנשה קליין זצ"ל אברך לשאלה בהלכה, כאשר נודע לו שהאברך קשור לביתו של מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א, ביקש ממנו להעביר לרב את ההוצאה החדשה של ספרו משנה הלכות. הרב התגורר ברמות שבירושליים עה"ק שבשכונת אונגוואר.
הרב מנשה קליין זצ"ל
זכות הצדיק תגן עלינו ויעתיר בעדנו ועל כל עם ישראל אמן.
רבי יחיאל מיכל מזלוטשוב תפ"ו-תקמ"ו (1726-1786).רבי מיכל נפטר בכ"ה אלול בהיותו בן ששים. (ידוע שהשם מיכל הוא קיצור של יחיאל, וזה אכן היה שמו השני של הרבי מיכל מזלאטשוב).
רבי מיכל מזלאטשוב מבחירי תלמידיו של הבעל שם טוב הקדוש.
מעשה ופעם הגיע לרבי מיכל יהודי שעבר על חילול שבת בשוגג ונפשו היתה עגומה עליו מאוד. רבי מיכל נתן לו תיקון על פי רבינו האר"י הקדוש, המלווה בתעניות וצומות ארוכים. אותו יהודי הגיע לבעל שם טוב זיע"א ואמר לו הרב שעליו לקנות שמן ולהשימו בבית הכנסת שילמדו לאורו וסר עוונו וחטאו יכופר. היהודי קנה שמן, אך לפני ששם בבית הכנסת, הגיע כלב והפיל ושפך את השמן. שוב חזר לבעל שם טוב. אמר לו הרב ששוב יקנה שמן וישים בבית הכנסת, אך יעשה זאת לאלתר על מנת שלא תהיה שוב תקלה. היהודי עשה כך, וסיפר לבעל שם טוב, שרבי מיכל הורה לו לעשות תעניות ארוכות.
לימים הורה הבעל שם טוב לאחד ממבקריו, שיודיע לרבי מיכל שהבעל שם טוב שובת בשבת הקרובה בעיר הסמוכה לביתו של הרבי מיכל, ואם אפשר שרבי מיכל יגיע גם לאותה עיירה לפגוש את הבעל שם טוב. היהודי מסר לרבי מיכל את המסר, והוא אכן יצא לנסיעה זו בערב שבת. בזמן הנסיעה הדרכים היו משובשות, כיון שירד גשם שוטף, גלגלי העגלה נשברו, ורבי מיכל הלך רגלי, עד לעיירה בה שכן הבעל שם טוב, והגיע ממש בבין השמשות סמוך לשבת. כאשר הגיע, אמר לו הבעל שם טוב. זה לא חוכמה להחמיר על יהודי שבא לבקש תשובה, בהרבה צומות ותעניות, בזמן שליבו נשבר. רב שנמצא כל ימיו בארבע אמותיו, אינו מרגיש את הצער של היהודי שנכשל בשוגג בחילול שבת. כך הוכיח הבעל שם טוב את רבי מיכל. ואט אט התקרב לבעל שם טוב ולחסידות עד שנעשה מגדולי התלמידים. לימים התעלה מאוד והיה לבעל רוח הקודש. ומעשה ברבי אלימלך מליז'נסק שראה אברך עם חבילה על כתפו, שאלו לאן הולך? ענה- לרבי מיכל. אמר לו- גם אני שהייתי בצעירותי הגעתי לעיירה אחת. וראיתי של שהבתים סגורים ואין איש. שאלתי אשה אחת. אמרה שרבי מיכל מזלאטשוב נמצא בבית הכנסת ואמר לכל אחד במה חטא ומה תיקונו. ולכן כל העיירה הלכה לשמוע במה חטאו. שמע זאת רבי אלימלך ופחד שיאמר לו במה חטא והלך לדרכו. וכך סיים ואמר לאותו אברך, איך אתה לא מפחד ללכת לרבי מיכל שיאמר לך את כל עוונותיך?!!
זכות הצדיק יגן עלינו ועל כל עם ישראל. אמן.
להורדה מההיברו בוקס ספר מים רבים חידושי תורה שלקטו התלמידים מהרב רבי יחיאל מיכל מזלאטשוב זיע"א
רבי מאיר מרוטנבורג ד' תמוז 1251- 1293 ה' אלפים התנ"ג.
ידוע המעשה שהמלך הגרמני שם במאסר את רבי מאיר מרוטנבורג במשך 7 שנים, ולא הסכים לשחררו אלא אם הקהילה תיתן סכום הגון מאוד של כסף, כופר נפש. הרא"ש, רבינו אשר, תלמידו אסף את כל הסכום, אך הרב לא הסכים שישחררוהו בסכום גדול כזה של כסף. בתחילה אף לא הסכימו שיהיה לו ספרים, והיה לרב צער גדול מאוד בעבור כך. אך לאחר השתדלויות רבות, הוסכם להכניס לרב, ספר תורה, ותלמיד, וכן קלף דיו וקולמוס. עד שהרב זכה וכתב בבית המסר ספר תורה.
לאחר 7 שנים של צער נפטר הרב בבית המאסר. ועדיין רשעותו של המלך היתה בעיצומה, ולא הסכים לשחרר את גופתו עד שהקהילה תיתן את הסכום שנדרש בתחילה. כך היתה גופתו מוטלת במשך מספר חודשים (אייר - אדר שם הגדולים). ויהודי אחד עשיר בשם שלמה בן אלכסנדר, מכר את רב רכושו, ופדה את גופתו של הרב. בלילה- בא אליו הרב בחלום, והציע לו או עושר וכבוד לו ולזרעו אחריו, או שידכה להיות במחיצת הרב בגן עדן, אך בתנאי שיסכים להיפטר מיד מן העולם. הלה בחר בדרך השניה, ולמחרת סיפר לבני ביתו את החלום, ושבחר בדרך השניה. ואכן למחרת הלך לישון ולא קם עוד ממיטתו!!!
לאחר מכן המלך דרש לתפוס גם את רבינו אשר (הרא"ש) והלה ברח למדינת ספרד, אלה קיבלוהו בכבוד גדול, ופסקיו התפרסמו אף במדינות ספרד בעקבות שהייתו ביניהם. רבו של מהר"ם מרוטנבורג הוא האור זרוע. ותלמידו הוא הרא"ש כאמור.
רבי פנחס הלוי איש הוורויץ זצ"ל מחבר ספר ההפלאה ונקרא בפי כל רבי פנחס בעל ההפלאה.
הרב חי בין השנים התצ"א - התקס"ה (1806) ויום פטירתו הוא ב-ד' תמוז בגיל 74.
מעשה ורבי פנחס ואחיו רבי שמילקא רצו לבדוק את דרך החסידות אם נכונה היא או לאו, לכן הגיעו למגיד ממזריטש.
אך הגיעו, פנה אליהם המגיד ואמר להם, מה לכם לבוא אלי לכו לתלמידי רבי זושא. באותה שעה רבי זושא היה בבית המדרש של המגיד קורא תהילים בין תנור לכיריים. כאשר הגיעו אליו: מיד שאלם- אמרו לי רבותי מה פירוש הדרשה של חז"ל " כי שפתי כהן יבקשו דעת ותורה יבקשו מפיהו כי מלאך ה' צבאות הוא" אם דומה הרב למלאך יבקשו תורה מפיהו ולא לא דומה למלאך אל יבקשו תורה מפיהו. אם כן בכדי להשוות בין הרב למלאך על התלמיד לראות לפני כן מלאך? ואיך יתכן הדבר?
אכן שאלה קשה הביעו פליאה שני הגאונים. ומה התשובה?
- ענה רבי זושא- אם אתם באים לרב ומתייחסים אליו כמו מלאך שאינו מוכר, ומקבלים אותו כמו שהוא, הרי שיבקשו תורה מפיהו, אך אם הרב אינו דומה בעיניכם למלאך אלא לאדם, אם כן אל תבקשו תורה מפיהו!!! כאן איננו מקומכם.
אמרו שני הצדיקים- אם כך לתלמיד יש רוח הקודש שיודע מה הביאנו הלום, כל שכן להרב, והחליטו להישאר.
לימים קיבלו השניים מינוי לרבנות בעיר הגדולה פראנקפורט, ובעיר ניקלשבורג הקטנה. ורבי פנחס היה הצעיר אך היה גדול מאוד בתורה, ואילו רבי שמילקא אחיו היה המבוגר מבין שניהם. לכן לא ידעו איזה מינוי יקבל מי. כאשר הגיעו למגיד בכדי לשאול אותו מה דעתו?
אך נכנסו למגיד- מיד פנה אליהם- ייכנס רבי פנחס רבה של פראנקפורט!!! ומיד הבינו את התשובה לשאלתם.
רבי פנחס היה גאון גדול והיה הרב של פראנקפורט במשך 35 שנה. אף שהיה מקורב לחסידות, מכל מקום לא לימד ברבים חסידות, ולכן לא היו לו מתנגדים, אלא כולם אהבוהו וחי בשלום ומישור. תלמידו היה לא פחות מאשר רבי משה סופר מחבר ספר "החתם סופר"
הרב יוסף דיין נולד בשנת תרפ"ד ונפטר בשנת תשמ"ה בהיותו בן 61 שנה.
לא הרבה מכירים את הרב שלמה יוסף דיין זצוק"ל, שיום פטירתו חל ב-ט' תמוז. העיד עליו הרב מרדכי שרעבי זצוק"ל ש"הינו אחד מל"ו הצדיקים בדורנו".
הרב יוסף שלמה דיין זצוק"ל נולד בעיר חלב שבסוריה למשפחת דיין המכובדת, המיוחסת דור אחר דור עד לדוד המלך עליו השלום. הרב עלה לארץ עם הוריו בהיותו בגיל 10.
תמיד נהג לומר: "שעה של תפילה ולימוד בקברות הצדיקים שווה למאה שעות לימוד", ובפרט ההליכה לקבר צדיק שהגישה אליו קשה ומפרכת, מועילה עד מאוד, וכל פסיעה במקום כזה ממתקת את הדינים למעלה, שהרי "לפום צערא אגרא" (כגודל הצער כן גודל השכר).
במיוחד נהג ללכת לקברו של שמואל הנביא, והבטיח כי כל מי שיעשה את התיקון בקבר שמואל הנביא - מובטח לו שיענה מהשמיים. אם לא בפעם הראשונה, ודאי לאחר מספר פעמים.
ולכן הרב היה כל ימיו עושה תפילות ויחודים בקברות צדיקים בכל הארץ. ובמלחמת לבנון הראשונה, ראוהו חיילים יחד עם רבי יוסף וולטוך, שהם בתוך לבנון הולכים לקברות צדיקים. חלק מהציונים, הרב גילה בעצמו על ידי רב קדושתו, ולפי הרגשת ליבו היה יודע היכן נמצאים ציונים של צדיקים ותנאים שבאם התפילות מקובלות ביותר. אחד מהציונים שגילה הרב יוסף דיין הוא קברו של דן בן יעקב.
ומעשה- והלכו הרב יוסף דיין וכן הרב יוסף וולטוך זצ"ל ועוד אברך אחד לקברותיהם של אלעזר ואיתמר בני אהרן הכהן. הציונים נמצאים בתוך כפר עוורתא מזרחית לשכם.
קבר איתמר הכהן לפני שחיללו אותה פלסטינים מהכפר עוורתא כמו שרואים בתמונה שלמטה
כאשר נכנסו לתוככי הכפר החלו ערבים להקיף אותם. הרב יוסף וולטוך אמר שאינו דואג כיון שהם עם הרב יוסף דיין שמעולם לא פגם בברית!! כאשר החלו הערבים לעשות סביבם טבעת של התקהלות ראה הרב דיין שיש לעשות משהו לכן החל לפתע לשאוג שאגות אדירות וכן לרוץ לעבר ההמון. אלה בראותם את הרב רץ לעברם החלו לברוח לכל עבר מתוך פחד ואימה.
הרב לא התרגש מהמחזה, מיד לאחר מכן אמר שמקום זה מסוגל מאוד לקבלת התפילות. והחל בהכנות....
לאחר שסיימו פנו לציון איתמר הכהן הנמצא בסמוך בצדו השני של הכפר. שם כבר צפו הערבים בצדיקים מרחוק מתוך פחד ואימה...
הרב מעולם לא הסתכל במראה מרב פרישותו. פעם אחת עבר ליד מקום שיש מראה, וראה לפתע את דמותו. הוא אמר לתלמיד שהתלווה אליו באותה שעה שהוא מתפעל מאוד מהדמות הקדושה שראה...
כיון שהרב יוסף דיין היה מצניע את מעשיו ואף אהב לקבל בזיונות בכדי לכפר על עוונות. לכן היה הולך לישיבת מחנה ישראל, ובזמן התפילה היה משמיע קולות משונים, עד שהיו מהתלמידים שחשבוהו כאחד הרקים והיו גוערים בו מאוד. לאחר פטירתו שנודע להם מי הוא היה הלכו לציון הקדוש שלו לבקש ממנו מחילה.
הרב יוסף דיין היה בקי עצום בכל חלקי התורה ובפרט בקבלה. פעם אחת דיבר אברך אחד עם הרב יוסף וולטוך. הלה אמר לו ששמע אתמול מהרב יוסף דיין סתרי תורה שלא שמע מעולם.
פעם אחת התלונן מן דהו אצל הרב מרדכי שרעבי זצ"ל על רבי יוסף דיין, שאיך הוא לומד קבלה ואינו נשוי?? אמר הרב שרעבי שהיה כבר זקן לימים. לו מותר!!! (מפי הרב מרדכי אליהו)
ופעם אחת הגיעו כמה אנשים לבבא סאלי בנתיבות- אמר להם הבבא סאלי זצ"ל, מה אתם באים אלי לקבל ברכות, שיש לכם בירושלים את הרב יוסף דיין!!!
בהספדו אמר עליו הרב מרדכי אליהו זצ"ל שיש בכל דור לו' צדיקים נסתרים. הוא היה אחד מהם!!! (מקור הדברים מהרב שרעבי כאמור לעיל).
מעשה ופעם אחת תלמיד חכם אחד עשה שיפוץ בביתו. הדבר נודע לרב דיין, ולכן בכדי לקיים מצות כיבוד תלמידי חכמים, העלה את כל המרצפות לביתו של הרב הנמצא בקומה גבוה. כל הפצרותיהם של הסובבים לא הועילו. לאחר מעשה אמר שהוא פשוט רצה לקיים מצוות שימוש תלמיד חכמים.
במשך שנים רבות הרב אסף פרוטה לפרוטה, ולימים זכה לבנות היכל בבית כנסת נזר אהרן. הרב דיין עמל רבות לעשות את היכל בית הכנסת בקדושה וטהרה ומתוך כוונות רבות.
הרב יוסף דיין נפטר ביום שישי סמוך ממש לשבת בהתקף לב פתאומי. הוא נפטר בביתו ואיש לא ידע. זמן מה לפני שבת היגיע לביתו בדרך פלא אחד התלמידים, וראהו. מיד קיבצו חבורה שתטפל בגופתו הקדושה. והספיקו בדרך פלא לקוברו לפני כניסת השבת. שכידוע מעלתו שניצל מחיבוט הקבר.
הרב היה בן 61 ונפטר בשנת תשמ"ה הציון של הרב יוסף דיין זיע"א הוא בהר המנוחות, סמוך לציון של הרב כדורי זצ"ל. זכותו תגן עלינו. אברהם מלמד
הרב אליהו מני זצ"ל (תקע"ח- תרנ"ט 1818 - 1899), היה מגדולי רבני עיראק ורבה הראשי של חברון. הרב אליהו מני נולד בבגדד בחודש תמוז שנת תקע"ח (1818) לרבי סלימאן ז"ל. בתחילה למד אצל הרב עבדאלה סומך ראש בית מדרש בית זילכה, בה למדו רבים מגדולי תלמיד החכמים של בגדד. החל את למודו במדרש בית זילכה אצל הרב עבדאללה סומך זצ"ל, ונהיה לאחד מתלמידיו המובהקים. לימים אף נישא לאחותו של הרב עבדאלה סומך. למשפחת מני היה אילן יוחסין עד דוד המלך. ובגלל רדיפות שהיו נחלת משפחה זו, לכן הסתירו את מוצאם בראשי תיבות של שמם מני "מגזע נין ישי".
הרב אליהו מני למד בצעירותו בהתמדה גדולה, פשט רמז דרש וסוד. עד שזכה לידע רחב בקבלה. בגיל 38 החליט לעלות לארץ ישראל, חבריו בבית המדרש זילכה התנגדו, אך רבינו יוסף חיים לעמד לצידו ובסוף הרב עלה. בתחילה הצטרף לישיבת המקובלים שקיבלוהו בזרועות פתוחות, ובראשם ראש הישיבה הרב אבועאלפיה. כיון שמזג האויר בירושלים פגע במצב בריאותו, לכן החליט לעבור לחברון, וכך עשה.
הרב אליהו מני עבר לחברון בשנת תרי"ח. בשנת תרכ"ד לאחר מות רבה הראשי של חברון הרב משה פירירה ז"ל התבקש הרב אליהו מני למלא את מקומו ולא נענה להצעה אלא לאחר שנה מפטירת הרב. במשך 14 שנה היה הרב חותם על מכתביו " משרת עיר הקודש חברון לשם ייחוד קוב"ה ושכינתיה" כיון שלא הסכים לקבל שום תמורה לעבדותו. אך בהיותו כבר בן 61, הסכים הרב לקבל משכורת זעומה לצורך, פרנסת אנשי ביתו, ומאז הוא שינה את נוסח חתימתו. רבינו יוסף חיים היה מתכתב עם רבי אליהו מני, ושואלו על מנהגי ירושלים, וכן מנהגי בגדאד. הבן איש חי היה תמיד אומר, שרבו בקבלה הוא רבי אליהו מני, כיון שהוא הכניסו בסוד הקבלה. כידוע שרבי אליהו מני היה חברו של רבי אליהו חיים, אביו של הבן איש חי, ולכן גם היה מבוגר בשנים מהבן איש חי. רבי אליהו מני רצה לקנות את המצודה הסמוכה למערת המכפלה אך לא הסתייע בידו. אך הוא בנה בית מדרש הנקרא בית יעקב והיו נוהגים בו על פי הקבלה. בתחילת השנה האחרונה לחייו הרגיש שזמנו קרב ולכן התבודד בכל עיתותיו. שבועיים לפני פטירתו קרא לבנו ואמר לו "בתמוז הוא נולד ובתמוז הוא עתיד למות" ואכן כך היה. הרב נפטר בח' בתמוז תרנ"ט. הרב אליהו מני כתב ספרים רבים שחלקם עדיין בכתובים. בין ספריו הבולטים הוא זכרונות אליהו. וכן ספר כרם שלמה שהוא למעשה פירוש על ספר עץ חיים שכתב רבי חיים ויטאל.
הרב יעקב ישראל אלגאזי נולד באיזמיר בשנת ת"מ (1680 - 1756).
בשנת תצ"ה בהיותו בן 55 עלה לירושלים, והתחבר שם עם חכמי ישיבת המקובלים בית אל, שקיבלוהו בזרועות פתוחות, ולימים אף היה דורש להם מידי שבוע במוסר ובדרוש.
מנין רבנים מחכמי ישיבת בית אל עשו כתב התקשרות, להחשת הגאולה. על ידי קבלת אהבת איש את רעהו אהבת נפש, וכן קבלת תוכחה איש מחבירו, וכן קיבלו על עצמם לערוך תפילות על השכינה, קימה בחצות ועוד. רבי יעקב ישראל אלגאזי נמנה עם חבורה קדושה זו, וביניהם היו רבינו הרב שלום שרעבי (הרש"ש) הרב יוסף דוד אזולאי (הרב חיד"א). כמנין חכמים כאמור.
הרב ישראל יעקב אלגאזי חיבר ספרים רבים ביניהם: שלמי ציבור שלמי מועד ארעא דרבנן, אמת ליעקב, קהלות יעקב, נאות יעקב.
בשנת תקט"ו מינו אותו כראש ישיבת בית אל ולאחר שנה נפטר, בשנת תקט"ז בהיותו בן 76.
בנו של הרב יעקב ישראל אלגאזי, הוא הרב יום טוב אלגאזי, שהתמנה להיות ראש ישיבת המקובלים בשנת תקל"ו, לאחר פטירת הרש"ש ובשנת תקמ"ב מונה לתפקיד הראשון לציון. הרב יום טוב אלגאזי נפטר בשנת תקס"ב. ונטמן בהר הזתים סמוך לאביו ולרש"ש.
רבי יעקב נולד לערך בשנת ה' אלפים כט' ונפטר בשנת ה' קח' (1348) לערך בגיל 78 (כיון שלא יודעים בודאות מתי נולד).
אביו הלוא הוא רבינו אשר המכונה הרא"ש. רבי יעקב זכה לכינוי רבי יעקב בעל הטורים כיון שחיבר ספר ארבעה טורים.
מעשה ורצה רבי יעקב בעל הטורים לחבר ספר על הקבלה. אמר לו אביו הרא"ש אין דרך לחבר חיבור בקבלה עד שמחברים ראשית חיבור בפשט. לכן ישב לילה אחד וחיבר את הפירוש הנפלא על החומש הנקרא פירוש "בעל הטורים". למחרת הגיע לאביו עם הפירוש החדש, ואז הרשה לו לכתוב בקבלה!!!
רבי יעקב בעל הטורים חי חיי דחקות עד שהוא הסתפק האם נקרא עני שנאמר עליו בחז"ל "עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות". ולכן שאל את אביו הרא"ש (טור אורח חיים סימן רמ"ב). והלה ענה לו שעדיין יש באפשרותו להידחק ולעשות משהו לכבוד שבת. ולכן היה חוסך כל השבוע מפיתו עד שחסך מעות לקניית "כסא דהרסנא" (סרדינים) לכבוד שבת קודש. וזה רק מראה כמה חיו בזמנם חיי דחקות ועוני מכפיר.
ועם כל זאת רבינו יעקב חיבר את חיבורו הנפלא ארבעה טורים שמחולק לארבעה חלקים א- אורח חיים- הלכות יום יום לעם ישראל. ב- יורה דעה- הלכות למורי הוראה. ג- הלכות אבן העזר- הקשורות לנושא נשיאת אשה כתובתה וכן גירושין וייבום. ד- הלכות חושן משפט- הינם הלכות הקשורות לדיינים בדיני ממונות החמורים.
רבי יוסף קארו הסתפק האם לחבר את חיבורו הבית יוסף והשולחן ערוך על הטור או שמא על הרמב"ם. היתרון של הרמב"ם שמדבר אף על הלכות שאינם מצויות כגון הלכות בית המקדש והלכות משיח ומלכים. ואילו היתרון של ספר הטור, שהביא מספר דיעות בכל הלכה והלכה. בסוף החליט לחבר את חיבורו על הטור!!! וזה גרם למעשה שספר הטור נהיה ספר מרכזי מאוד ביהדות. ואין פוסק בישראל שיכול לפסוק ללא לימוד בספר הטור.
יש שתי דיעות רווחות היכן נפטר ונקבר בעל הטורים. יש אומרים שנפטר ונקבר בטולדו שבספרד. ויש אומרים שהיה בדרכו לארץ ישראל ונפטר באי ביוון הנקרא כיוס. הרב מאיר גבאי שליט"א בעל אגודת "אהלי צדיקים" אומר שישנם הוכחות שאכן נקבר ונפטר רבי יעקב באי היווני. ותימוכין לזה יש בספר שכתוב בשם רבי נתן תלמיד רבי נחמן מברסלב שהיה באי כיוס והשתטח על קברו של רבי יעקב בעל הטורים.
רבי יעקב נפטר בשנת ה' אלפים קח' בהיותו בן 78 שנה. להורדת ארבעה טורים צורך הדף דרך היברו בוקס להורדת ארבעה טורים טקסט תוכנת תקליטור "תורת אמת" אתר עם ישראל
זכות הצדיק יעמוד לנו ולזרענו ולכל עם ישראל אמן. רבי יעקב בעל הטורים וידאו - הרב אברהם מלמד
רבי שלמה יצחקי הלוא הוא רש"י הקדוש שראוי הוא לראשי התיבות "רבן של ישראל".
רש"י נולד בשנת דתת"א והלך לבית עולמו בגיל 64 בשנת ד'תתס"ה לפני לערך 900 שנה. (1041-1105).
אביו היה סוחר צדיק וירא שמים ולא היו לו ילדים שנים רבות. פעם אחת התגלגל לידיו של רבי יצחק אבן טובה ויקרה. הדבר נודע למלך, וביקש לקנותה בסך רב. כיון שרצה להשתמש לצורך העבודה זרה שלו, לכן לא הסכים רבי יצחק לתת לו את האבן. בעורמה לקחו את רבי יצחק בספינה ושם רצו להכריחו ליתנה לידם. רבי יצחק הערים עליהם, ובשבתו על סיפון האניה, עשה כאילו מחליקה מידו, עד שנפלה לים. מיד עשה עצמו כעצב על כך, ולכן שיחררו המלך מכל עונש. באותה שעה לאחר שעמד בנסיון, הכריזו בשמים שיהיה לו בן שעתיד להאיר את העולם. ואליהו הנביא זכור לטוב, בא לרבי יצחק ובישר לו על כך. אכן הרבנית התעברה, ובזמן עיבורה, כמעט דרסה אביר על סוס, וברגע האחרון היא נדחקה לחומה, ונעשה נס ונהיה בקע בחומה, והיא ועוברה ניצלו. אומרים שעד היום רואים את השקע בחומה.
רש"י כבר בצעירותו ניחן בכושר לימוד מיוחד, עד שעלה ונתעלה, והחל מפרש את הש"ס בקונטרסים. בהגיעו לגיל 23 החליט לערוך גלות מכמה סיבות: א- בכדי לכפר על הצער שנעשה לאביו כאשר הצטרך לאבד את האבן היקרה (שם הגדולים לר' חיד"א) ב- בכדי לבדוק אם יש גרסאות אחרות של התלמוד, או פירושים טובים משלו על הש"ס.
מספרים שכאשר הגיע לאחד המקומות- והיו תלמידים שהיו מתפלפלים בדברי הקונטרס של רש"י, זה אומר זה מה שהתכוון רש"י וזה אומר זה מה שרצה רש"י, נענה אחריהם ואמר: רש"י רוצה לאכול!!! אלה הסתכלו עליו ולא הבינו, עד שהסתבר להם שזהו רש"י בכבודו ובעצמו.
לרש"י נולדו ג' בנות. יוכבד מרים ורחל. יוכבד התחתנה עם רבי מאיר בן שמואל. וממנו נולדו לה ג' בנים ובת. רבי שמואל הלוא הוא רשב"ם (רבי שמואל בר מאיר) המפרש על מסכת ב"ב. רבינו יעקב הלוא הוא רבינו תם, על שם יעקב איש תם יושב אוהלים. וריב"ם הלוא הוא רבי יצחק. לבת הרביעית נולד רבי יצחק הזקן בעל התוס'. לאחר שהתחתנה עם רבינו שמואל בן רבי שמחה בעל מחזור ויטרי.
הבת השניה מרים התחתנה עם ריב"ן הלוא רבי יהודה בר נתן.
הבת השלישית התחתנה עם ת"ח אך הנישואין לא עלו יפה ולאחר מכן התגרשו.
לימים היה שר אחד שרצה לכבוש מדינות רבות. כאשר רצה לכבוש את ירושלים מידי הישמעאלים, רצה להתייעץ עם רש"י, אך רש"י לא הגיע אליו כיון שידע שהוא איש אכזר ורע מעללים. השר כעס ולכן הגיע לצרפת לרש"י. בהגיעו, רש"י נעלם בבית המדרש (שם הגדולים), והיה רואה ואינו נראה. הבין האיש שיש לו דין ודברים עם אדם קדוש ולכן הבטיח לא לגעת בו לרעה. רש"י בא לפניו משתחווה. הלה הקימו, ושאלו, אם יצליח במלחמה עם הישמעאלים כיון שיש לו אלפים של פרשים וכן 200 ספינות ועוד 7,000 פרשים בעקרון. רש"י חשב רגע קט, ואמר: שהוא יכבוש את ירושלים למשך ג' ימים וביום הרביעי יניסו אותו, ולבסוף הוא יגיע לביתו עם ג' פרשים (הוא עוד שניים). השר הצטער, ואמר שאם יגיע עם 4 פרשים הרי שיתן את בשרו של רש"י לכלבים, ויגלה את כל יהודי צרפת. לא נפל דבר מדברי רש"י, בהגיעו לעירו הם היו 4 פרשים, ולכן רצה לפגוע ברש"י. אך בהכנסו לעיר נפלה אבן מהחומה של שערי העיר והרגה פרש וסוס אחד. הבין את גדולתו של רש"י ובא ונישק את ידיו.
רש"י פירש פירוש על כל התורה, אך המיוחד שבכולם הוא הפירוש על החומש. לפני כן עשה תרי"ג תעניות (שם הגדולים) אמר רבינו תם, כמו כל פירושי רש"י אני יכול לעשות אך פירוש על החומש כזה איני יכול לעשות. על פירוש זה ישנם 50 פרשנים. וכותב הרב חיד"א שטמון בפירוש זה גם פירוש על הקבלה. לימים רשב"ם ביאר את מסכת ב"ב, והרי היא הכי ארוכה בש"ס 176 דף, כיון שלא היה קצרן כמו רש"י, ופירושו גרם להארכת המסכת.
פעם אחת בהיות רבינו תם ילד. ישב על בירכי סבו, והוריד לרש"י את התפילין. אמר רש"י הכל בהשגחה פרטית, ואם הוא עשה כך, עתיד רבינו תם לחלוק עלי בתפילין. וכן היה שחלק רבינו תם, וסבר שיש להכניס את הפרשיות לתפילין בסדר קדש והיה כי יביאך והיה אם שמע ושמע (הוייות באמצע). ואילו רש"י סבר שיש לשים את השתיים האחרונות כפי הסדר של התורה קדש והיה כי יביאך שמע והיה אם שמע. וכך התפרסם בעולם תפילין של רבינו תם.
רש"י ניפטר לבית עולמו בגיל 64 בשנת ד'תתס"ה. לאחר מותו הגיע לרשב"ם בחלום, ואמר לו לקום וליטול ידיים, בכדי שילמדו את סוד השם הנעלם. כיון שרק עכשיו הוא בטוח בו שיכול לגלות לו שם זה. והיה כיושב עימו אך אינו רואהו. (שם הגדולים).
כתב בסדר הדורות, שרש"י היה גלגול של רב. ורמב"ם של שמואל, ורבינו תם של רבי יוחנן, ולכן הלכה כרש"י באיסורי (איסור והיתר), והלכה כרמב"ם בדיני (ממונות). והלכה כרבינו תם במקום שלא הכריעו, כמו שהלכה כרבי יוחנן במקום שחולק עם רב ושמואל.
אמר האיבן עזרא שכל הפירושים אשליך לאשפתא בר מן פרשנדתא ופורתא. דהיינו חוץ מפירוש רש"י שהיה מפרש את התורה (דתא) וכן חוץ מפירוש רבי יוסף טוב עלם.
זכותו של רש"י רבן של ישראל יעמוד לנו ולזרענו עד עולם. אמן. הרב אברהם מלמד מתאר קורות חייו של רש"י הקדוש
רבי חיים נאה המכונה הגר"ח נאה נולד בחברון בשנת ה'תר"נ והלך לבית עולמו בכ' תמוז ה'תשי"ד (1890-1954) בהיותו בן 64. שמו של הרב התפרסם במיוחד בשל קביעתו ההילכתית בנושא מידות ושיעורי תורה. דהיינו כמה סנטימטר זה אצבע שאמרו חז"ל כמה זה טפח אמה ועוד וכן כמה שיעור מקוה וכן שיעור ביצה וכזית של חז"ל.
כבר בצעירותו ניחן רבי חיים בגאונות תורנית. בהיותו אך בן 12 נבחן בעלפה על מסכתות חולין יבמות ונידה יחד עם פירוש התוספות.
אביו רבי מנחם מנדל היה מראשי חסידי חב"ד בארץ ישראל. בהיותו בן 20 לערך הוא נסע ללובאויטש לאדמו"ר הרש"ב. הרב ביקש מימנו להישאר ולמסור שיעורים בישיבה, והלה השיב שהוא מסכים אך עליו לשאול את אביו. בהגיעו בחזרה לארץ אביו כתב מכתב לרש"ב, ואמר לו שהכל הוא מוכן לעשות. אך ללא בנו שיהיה סמוך לו אין הוא יכול. הרש"ב הורה לרבי חיים לחזור לביתו.
שיעור אצבע לפי החר"ח הוא 2 ס"מ ולפי החזון איש 2.4 ס"מ. הגר"ח היה רב שכונת הבוכרים. ומעיד מורינו הרב עובדיה יוסף שליט"א. שלאחר שקבע הגר"ח נאה ששיעור אצבע הוא 2 ס"מ, היה ישוב בכניסה לבית הכנסת מוסיאיוף בשכונת הבוכרים, והיה מודד את אצבע האגודל של כל באי בית השטיבלאך מוסאיוף. ובסוף הגיע אכן למסקנה שקביעתו נכונה. שהממוצע של האצבע של כל בני האדם, הוא 2 ס"מ. מורינו הרב עובדיה יוסף שליט"א כתב ואמר פעמים רבות שהשיעורים של הגר"ח נאה הם הנכונים להלכה. ושכן המנהג שנים רבות עוד מזמן הרמב"ם והשולחן ערוך. ושאין לזוז ימין ושמאל ממידות הגר"ח נאה כלל וכלל. ובין לחומרה ובין לקולא.
חזון איש
למרות שחלק על החזון איש, מכל מקום כאשר ביקר את החזון איש בבני ברק ודיברו דברי תורה, בסיום הפגישה ליוה החזו"א את הגר"ח נאה מביתו עד לרחוב כאות ידידות, לאמר "את והב בסופה". דהיינו אף שתלמידי חכמים חולקים בהלכה, מכל מקום בסוף, מתקיימת ביניהם אהבה.
בהיותו בן 64 חטף הגר"ח נאה בפתאומיות התקף לב והלך לבית עולמו בכ' תמוז תשי"ד.
זכות הצדיק תעמוד לכל עם ישראל אמן.
שיעורי רבי חיים נאה אתר דעת ספרי רבי חיים נאה להורדה היברו בוקס חפש חיים נאה ספר שיעורי תורה להורדה רבי חיים נאה היברו בוקס
הרב אברהם מלמד - קורות חיים הרב חיים נאה זצ"ל
(שיעור אצבע לפי חזון איש 2.4 ס"מ ולא 2.5 כפי שנאמר בוידאו- אברהם מלמד)